Test 9 zvukových kodeků a karet včetně poslechového testu. Můžete nahradit zvukovkou domácí HiFi? Stačí vám kodek na desce na domácí kino. Můžete zvukovkou zrychlit Vaše PC? Historie zvuku. To vše najdete v recenzi.
Historie zvuku na PC:
S příchodem počítačů do domácností a jejich použitím i ve volném čase začal být nutností i kvalitní zvuk. První zvukovky a rozvoj CD-ROM mechanik dal vznik novému odvětví řadícímu se dnes pod multimédia. Zvuk v počítačích pak změnil i způsoby distribuce hudby a mění svět i nadále. Přesto že řada her pod MS DOSem bzučela a pípala, stala se pro větší věrnost nutností zvuková karta. Prvním pokusem o "skutečný" a lepší zvuk než PC speaker byl Covox Speech Thing,
Covox v domácím provedení
což byl obvod s DAC převodníkem připojený na paralelní port. Dalším průkopníkem byly již ISA karty s FM syntézou (frekvenční modulace, která spolu s šumy imituje skutečné hudební nástroje). Tyto karty nejčastěji obsahovaly OPL 2 čip od Yamahy. První a nejznámější byly karty AdLib, které měly posléze řady klonů na stejném čipu od Yamahy. S Wavetable syntézou a tudíž větší věrohodností přišel první Gravis Ultrasound.
Creative přišel na trh s první kartou v roce 1989. V roce 92 pak s Wavetable verzí SB Pro a následně SB 16. Záhy se mu díky marketingu podařilo opanovat trh s Wavetable a SB compatible bylo podobným zaklínadlem jako PC AT compatible. V roce 94 přišel s modelem AWE 32 podporujícím Advanced WawEffects. V té době přišla firma Aureal se svými prvními "prostorovými" čipy Vortex 1 a 2. Ty dokázaly ve hrách na dvou reproduktorech vytvořit iluzi prostoru. Bohužel postavit se nadvládě Creativu bylo obtížnější i proto, že výrobci her nepodporovali 3D od Aureal (napadá mne řada analogií). Nakonec vyspělejší čipy Aureal potichu zmizely ze scény bez náhrady.
AWE 32 byla asi první kartou s DSP procesorem, který kartě umožňoval 16hlasou Wavetable polyfonii. Konkrétně to umožnil čip firmy E-Mu s názvem E-MU 8000 a výkonem 60-150MIPS (dle pramenů), jež byl ve své době plně srovnatelný s výkonem tehdejších procesorů (Pentia I) a bral na sebe zátěž při Advanced Wavetable syntéze. Akcelerace 3D v té době byla v plenkách a to i na poli grafiky, kde se čerstvě objevily karty 3dFx.
Současnost zvuku
Creative pochopil, že cesta se ubírá k prostorovému zvuku a hrám a nabídl nejprve několikrát upravený SB Live 1998 nakonec ve verzi 5.1 ( v roce 2000 pro multimédia). EAX, který se stal standardem ve 3D byl poporvé u SB Live a tehdy mu konkurovala firma Aureal se svými vyspělými Vortex 1 a 2. Kvůli dominanci Creativu se nepodařilo koncept Aurealu prosadit a firma zanikla. Dalším skokem v genezi zvuku byla Audigy (zkratka audio digital) s vylepšeným DSP od M-MU systems a Audigy 2 následovanou kosmeticky upravenou ZS a nyní i Audigy4. Audigy 2 je jen kosmetickým vylepšením verze 1 a výkon ve 3D by měl být shodný. Jiné jsou samozřejmě kodeky. Creative prodává i OEM a value verzíe s různými označeními, kterým chybí tu FireWire, tu nemají jen kovové vstupy nebo o něco horší převodníky a nebo kodeky.
Silná konkurence Creativu na poli výrobců zvukových karet citelně chybí a rozdíl mezi kartami Creativu a třeba populárními TerraTec je především v akceleraci her, které podporují EAX3 a budoucí i EAX4 a zde je rozdíl obrovský. Zatímco v kvalitě 2d zvuku mají SoundBlastery konkurenci z obou stran (shora HighEnd pro profi hudebníky a zespodu pak integrované kodeky na MB, které hravě zvládají i 7.1 a kvalita zvuku se vyrovná starším modelům od Live.
Co jsem testoval:
Vysvětlení: Nebudu uvádět podrobnosti k jednotlivým účastníkům testu, kterých je plný web. Pokud se Vám nějaký testovaný produkt nelíbí, můžete hledat třeba dle užitých kodeků jiný výrobek. I na některých MB najdete kodek starající se o zvuk v Audigy2ZS.
Sám jsem ani v minulosti nenarazil na chybějící funkci a motorem nákupu nových karet byla moje touha po lepším zvuku. Málokterý uživatel ví k čemu mu je a ocení 24/96 nebo 24/32/192. Samozřejmě, že lepší karta umí více a je dražší, ale hráč chce výkonné 3D a posluchač věrný zvuk. Pokud neznáte své požadavky, pak si kupte to nejlepší, asi vám to bude stačit
SB Audigy2 ZS – sloužila i jako referenční karta pro testování zvukových výstupů ostatních borců v testu.
Klíčovou částí karty je kodek Cirrus Logic CS4382 vyznačující se vysokým odstupem 106dB signálu od šumu. Dnes je to jedno z HighEnd řešení. Tento kodek disponuje podporou údajně 24/192 z jiných pramenů 24/96. Vstupy na kartě obstarává Sigmatel STAC9721. Tento kodek je kompatibilní s AC97 verzí 2.1. Podporuje Dolby Digital a má certifikaci THX.
O velký výkon ve 3D a efekty se stará DSP (Digital signal processor) od firmy E-MU verzi 10k2. Je přímým následníkem E-MU 10k1 a E-MU 8000 použitým třeba v AWE32. Výkon E-MU 8000 je cca 60-150MIPS (dle různých pramenů), E-MU 10k1 1000 a E-MU 10k2 2000MIPS.
Jako bonus je u plných verzí FireWire se zatížitelností 2W (u zařízení přímo napájených) od Texas Instruments.
Ze softwarových funkcí Audigy 2 bych ocenil kalibraci reproduktorů pro THX a 5.1 a 7.1. Protože nelze reproduktory po místnosti rozmístit vždy optimálně, je možné softwareově měnit zpoždění zvuku a další parametry, které ovlivňují přirozený 3D vjem.
Kliknutím na Calibrate nastartujete kouzelníka, se kterým reproduktory hravě nastavíte a 3D je pak 3D.
Reproduktory pak vnímáte jako v ideálním rozmístění.
Ruční nastavení je možné
SB Audigy 1 – první verze, která číslovku 1 ve svém názvu neužívala. Každopádně byla první. 3D funkce pohání procesor E-MU 10k2. Audio kodek je vlastní řešení od Creative CT1297 AC97 kompatibilní, ale jeho vlastnosti jsem nezjistil (třeba někdo přispěje).
Integrovaný FireWire byl v době uvedení velkým lákadlem a různé value verze byly očesány nejprve o právě tento port.
SB Live 5.1 – postavený opět na kodeku od Sigmatelu STAC9708 který byl prvním kodekem s podporou 4kanálového zvuku AC3 dekódování a je kompatibilní s AC97 ve verzi 2.1. 3D funkce obstarává DSP E-Mu 10k1. S ovladači KXDriver můžete mít ASIO, které ovladače Creativu nepodporují
SB AWE32 – čip Creative CT1703 samostatný čip pro FM syntézu a pro Wawetable E-MU 8000 a E-MU 8011 (na webu jsem se již podrobnosti nedozvěděl)
Addonics SV 530 – levná FM (frekvenční modulace – předchůdce wavetable) zvukovka (SB compatible ) postavená na čipu Yamaha YMF701 (OPL3Sax). Sice poslední řešení na bázi FM syntézy
A dále kodeky na deskách
Asus P4C800E deluxe - ADI AD1985 SoundMAX 6kanálový AC97 2.3 kompatibilní.
Asus A7N8X-X - Realtek® ALC650 6ti kanálový kodek kompatibilní s AC97 2.2.
Asus A7V333 - C-Media 8738 6ti kanálový kodek
Asus TUEP2 - Avance AC'97 kompatibilní (předpokládám, že firma byla zakoupena Realtekem?)
Technologie AC97 vysvětlení na SvětHardware
Kodeky a DSP čipy z testovaných karet: odleva Sigmatel z Audigy2ZS, Sigmatel z Audigy 1, Creative kodek z Audigy1, Cirrus z Audigy2ZS, E-MU 8000 a E-MU 8011 z AWE32, E-MU 10k2 rev.4 z Audigy2, E-MU 10k2 z Audigy1 a nakonec E-MU 10k1 z SB Live. Tyto čipy určují kvalitu výsledného zvuku. Poslední 3 pak i 3D funkce především ve hrách. Zátěž AC3 pak leží na kodeku.
Trochu teorie:
Fyziologie sluchu: Jeden z pěti lidských smyslů. S jeho ztrátou se člověk vyrovnává nejobtížněji i když zdánlivě je zrak nositelem většího množství informací. Při chůzi ve městě se bez sluchu možná obejdete, ale při komunikaci budete velmi handicapováni. Ostatně zkuste si pustit televizi bez zvuku a po chvíli poslouchat jen zvuk. Schopnost slyšet je prokázána již neonatálně a v průběhu života dochází k trvalému a postupnému zhoršování tohoto smyslu, především poškozováním trvalým zvukovým znečištěním. Ucho jediné ze smyslů není vybaveno mechanismem ochrany před trvale působícími vjemy. To že nevnímáme hluk je zabezpečeno až v mozku na úrovni retikulární formace. Ucho je z lidských smyslů nejcitlivější (teoreticky bychom měli slyšet nárazy molekul vzduchu na bubínek) a pro vyvolání vjemu stačí nejmenší energie (v závěsu je zrak, kdy stačí dopad 5-10 fotonů žlutého spektra za sekundu pro vyvolání nervového impulsu. Vlastní sluch je i přes obrovský rozsah citlivosti poměrně zranitelný a to především expozicí zvukem veliké intenzity. Vlastním (AD :-) ) převodníkem je hlemýžď, který se zužuje a obsahuje tekutinu do které vybíhají vlasové výběžky sluchových buněk. Podle šíře trubice dochází v hlemýždi ke stojatému vlnění a vlasové výběžky se podráždí. Dle místa, kde se podráždí pak mozek ví, jakou frekvenci měl zvuk. Během života přicházíme nejprve o schopnost slyšet vyšší frekvence. Udávaný rozsah lidského sluchu je cca 30-16 000 Hz s přirozenou variabilitou. Lidská řeč je v pásmu 800-2400Hz, pro které frekvence je náš mozek lépe citlivý.
Co ovlivňuje kvalitu zvuku: Jak asi znají HiFisté, jedná se o úplnou alchymii. Rozhoduje jak kvalita kodeku tak návrh plošného spoje, který musí odolávat nízko i vysokofrekvenčnímu rušení, kvalitní pasivní součástky a samozřejmě i ovladače. Výhodou je vyšší vzorkovací frekvence, která je ekvivalentní AntiAliasingu u her, ale naše ucho to asi nepozná. Kvalita kodeků různých výrobců se velmi liší, ale pro integraci na deskách často rozhodují i rozdíly v řádech centů. Pak se může stát, že vaše deska chraplá.
Výkon ve 3D je v některých nových kodecích omezeně podporován, ale vyrovnat se kartě s přídavným DSP zatím nemohou.
3D zvuk: Ve prospěch karet od Creative hovoří framerate, který při jejich použití přinese v novějších hrách až 20% nárůst a minimálně 5-7% (framerate!!). Vše záleží na kvalitě implementace EAX do hry. Pokud máte výkonné PC a potřebujete přidat, mohla by být neočekávaným dopingem v Unrealu nebo Doomu právě zvuková karta J. Rozhodně je to levnější a systémovější řešení, než koupě nového procesoru nebo grafiky.
Profesionály a amatérské hudebníky se Creative podporou ASIO a stálým vylepšováním snaží přesvědčit ke koupi, a i když je pravda, že zvuk Audigy II ZS a Audigy IV je velmi kvalitní, tak pro náročné požadavky na ovladače a funkce včetně vzorkování 24/96 a 192kHz spolu s malou latencí se Creativu nedaří dostat do Hi End sfér. Těžko říci, zda to zde Creative myslí upřímně, ale profesionálové dnes spíše sáhnou po profesionální zvukové kartě, třeba od E-MU systems, která je s Creative propojena.
Vyhlídky:
Ti, kteří nechtějí řešení od Creative a čekali na upravený APU (audio processing unit) Soundstorm od Nvidie byli zklamáni. SoundStorm který měl být ve zbrusu nové verzi NVIDIA nakonec opustila a rozpracovaný projekt leží u ledu. Proto jsou profi řešení stavěna stále častěji na platformě Via konkrétně Envy 24 HT Vinyl Audio v různých obměnách. Na konci recenze je jeden HighEnd produkt postavený na Envy J
Metodika:
Jak jsem měřil:
RMAA - RightMark Audio Analyzer nyní ve verzi 5.4. RightMark freeware program určený ke změření parametrů zvukové karty. Nedokáže zhodnotit poslechově zvukovou kvalitu a věrnost, ale při správném nastavení dokáže změřit:
Frekvenční rozsah
Hladinu šumu
Dynamický rozsah
Celkové harmonické zkreslení
Intermodulační zkreslení
Přeslech mezi kanály
Upozorňuji všechny, kdo si doma otestujete kartu, že mnou uvedené testy nejsou dočista přenositelné a řada karet jinde dosáhla lepších výsledků. Důvodem je jak delší propojovací kabel, tak i to, že jsem měřil ve dvou strojích, kde se pak interference sčítají.
Pro vysokou validitu změřených dat je vhodné použít referenční kartu pro měření testovaných karet. Pro tento způsob měření potřebujete kartu, která bude pracovat jako výchozí a dále propojovací kabel co nejvyšší kvality a minimální délky (pro snížení rušení a zkreslení)
Jako referenční kartu jsem použil SB Audigy 2ZS. Sloužila jak ke generování testovacího signálu, tak pro příjem a analýzu signálu. Pro obří množství dat jsem vypustil vyšší vzorkovací frekvence a také test vstupní části (Line in) ostatních karet.
Při nastavení je třeba vypnout u obou karet všechny nepoužívané vstupy a výstupy. Pro dobré výsledky je nutné na výstupu mít signál co nejsilnější (Wavetable a Volume 80-100%) a intenzitu signálu regulovat zesílením na kartě, která měření provádí. Samozřejmě musíme vypnout 3D a další efekty, nastavit výstup jen na 2 reproduktory. Toto měření je podstatně náročnější než použití loopback a jedné karty v jednom PC, ale získáme lepší údaje především o výstupní části. Výrobci totiž často šetří na vstupní části a horší karty jsou při selftestu hendikepovány.
Jelikož jsem použil kabel o délce 2m na propojení zvukových karet, jsou výsledky horší než v jiných podobných testech (je to dáno i intergerencí ve 2 PC). Kabel jsem použil za všech situací stejný, a proto není žádná z karet v nevýhodě. Testy nejsou u Vás reprodukovatelné.
(původně jsem pro měření zakoupil krátký kabel v Datartu a po asi 2 hodinách jsem zjistil, že útlum v jednom vodiči (levém) je cca 15dB. Použití jiného vše spravilo.
Test | SB Live 5.1 | SB AWE 32 | SB Audigy 1 | SB Audigy 2 ZS |
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: | +0.25, -0.95 | +0.23, -1.31 | +0.18, -0.45 | +0.12, -0.34 |
Noise level, dB (A): | -73.2 | -74.0 | -74.0 | -95.4 |
Dynamic range, dB (A): | 73.1 | 73.4 | 74.0 | 94.4 |
THD, %: | 0.014 | 0.018 | 0.0059 | 0.0043 |
IMD, %: | 0.072 | 0.062 | 0.060 | 0.0089 |
Stereo crosstalk, dB: | -80.2 | -69.3 | -83.2 | -90.5 |
Test | C Media Asus A7v333 | Asus Nforce A7N8X X | Asus P4C800 | C Media Asus TUEP2 play |
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: | +0.53, -4.43 | +0.23, -0.25 | +13.16, -8.12 | +0.60, -4.43 |
Noise level, dB (A): | -66.8 | -68.9 | -65.4 | -63.7 |
Dynamic range, dB (A): | 66.9 | 68.8 | 64.8 | 63.5 |
THD, %: | 0.074 | 0.0100 | 0.018 | 0.073 |
IMD, %: | 0.878 | 0.100 | 0.766 | 0.887 |
Stereo crosstalk, dB: | -72.6 | -76.8 | -71.6 | -73.1 |
Test | Addonics 16/44 | |||
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: | +1.62, -0.62 | |||
Noise level, dB (A): | -65.7 | |||
Dynamic range, dB (A): | 64.5 | |||
THD, %: | 0.037 | |||
IMD, %: | 0.292 | |||
Stereo crosstalk, dB: | -11.7 |
Na závěr pár grafů
nejvíc se při poslechu projeví frekvenční rozsah, Intermodulační zkreslení a šum.
Frequency response
Noise level
Dynamic range
THD + Noise (at -3 dB FS)
Intermodulation distortion
Stereo crosstalk
Frequency response
Noise level
Dynamic range
THD + Noise (at -3 dB FS)
Intermodulation distortion
Stereo crosstalk
Frequency response
Noise level
Dynamic range
THD + Noise (at -3 dB FS)
Intermodulation distortion
Stereo crosstalk
Poslechový test:
Pro orientační srovnání PC zvuku jsem provedl test na HiFi aparatuře.
Zesilovač - Marantz PM7000
Reproduktory - Phonar P20
CD přehrávač - Marantz CD67SE MKII
doufám, že nikdo nebude mít výhrady k nedostatečnosti výše uvedené sestavy
Metodika:
Narychlo jsem nagraboval v EAC příslušné Wavy na HDD a abych vynechal při přehrávání CD mechaniku, přehrával jsem skladby z Wavů na HDD. Všechny výstupy kromě Wavetable byly vypnuté, a hlasitost byla na 90-100%. Hlasitost při přepínání AUX a CD byla poslechově identická.
Samozřejmě, že se jedná jen o mé dojmy a narychlo jsem nesehnal ani jinou osobu, která by mé názory korigovala (žena odmítla J), ale výsledky silně korelují s objektivním testem RMAA.
SB Audigy2 ZS | SB Audigy 1 | SB Live | SB Awe32 | Yamaha OPL3SAx | |
Orbital-Lisa Gerrard - BlueAlbum | Srovnatelné S CD | Snesitelná reprodukce | Snesitelná reprodukce | Snesitelná reprodukce Minimum rozdílů | Šumí, nedynamické, zkreslené, ani zpěv neuspokojí Kolísá hlasitost |
Vivaldi – QuattroS. GillShaham (Deutsche Gramophon) | Méně barevné, plošší Čisté nástroje | Plošší, více výšek | Plošší, více výšek | Hůře rozlišitelné nástroje, Plošší | |
Carl Orrf (Deutsche Gramophon) | Plošší++ Mnoho výšek Neprokreslené | Ztrácí se činely Hodně šumu Ploché smyčce nedynamické | Ploché smyčce Plochý buben Akcentované výšky, které ale chybí | Hodně šumu Neprokreslená smyčce nedynamické | Slité, šumí, jak MP3 32-40kb |
JeanSibelius Pastorale Supraphon | Nepatrně více šumu Neprokreslené | Kovový zvuk fléten Šumí++ Neplastické | Hodně šumu Nedif. nástroje | Hodně šumí Nelibý zvuk fléten | Šum, šum, šum Moc výšek Nedynamické |
Celkové hodnocení 1-10 1 nejlepší | 2,5 +minimum šumu -neprokreslené -plošší | 4 -šum -hodně výšek | 4,5 Plošší zvuk Hodně výšek | 5 Plošší zvuk výrazně šumící | 9 Nedynamický, slitý a plochý zvuk Snesitelná jen elektronika |
Závěr | Na pop, elektroniku a jinou nevážnou a neakustickou hudbu plně dostačující Užije i bedýnky kolem 6-7 kKč (2.1) | Na pop a elektroniku včetně zpěvu dostačující Na bedýnky do 3Kkč | Na pop a elektroniku včetně zpěvu dostačující Na bedýnky do 2.5kKč (Genius HT plně stačí) | Na pop a elektroniku a vokální hraničně, ale ještě dostačující (nutno pokrýt lepšími repro) | Stačí k plastovým bednám do cca 250Kč Hlasitost mírně kolísá |
Závěrečné doporučení:
Z objektivního testu je patrné, že papírový favorit Audigy2ZS je bezkonkurenčně první. Změřil jsme i Audigy2, ale vzhledem k nízké kvalitě propojovacího kabelu nebyl rozdíl markantní a při dnešní ceně nemá cenu o ní uvažovat.
2.místo patří po právu SB Audigy 1. Třetí je SB Live, kterou bazarově seženete kolem 300Kč. Čtvrtá je A7V8X X a těsně pátá stará ISová SB AWE32. Bohužel propadl favorit testu na světuhardware, ASUS P4C800E Deluxe, který by se při stejném výsledku jako na PCTuningu 3. místě. Asi se jednalo o defektní kus, ale jiný kus nemám k dispozici. Pro nedostatek času jsem neotestoval kodek na vlastní desce A8V Deluxe, který umí 7.1 a je AC97 verze 2.3. Kdo chce další testy (především kodeků) tak najde nejvíc i s pěkným vysvětlením na PCTuningu
Souhrn:
1. Audigy2ZS
2. Audigy 1
3. Live 5.1
4. A7N8X X
5. AWE 32
6. P4C800 E Deluxe
7. o chlup A7V333
8. Asus TUEP2
9. Addonics s Yamaha OPL3SAx
Hry: pokud hrajete, pak nemá cenu uvažovat o ničem jiném, než o Audigy a je na Vaší peněžence, který produkt zvolíte. Akcelerace 3D zvuku a vysoká kvalita zvuku řady 2 plně stačí s jakýmikoliv 2.1 – 7.1 reproduktory. Zážitek ze hry je s prostorovým zvukem opravdu jiný, jen nevím kam vtěsnat okolo stolu 7+1 reproduktor.
Test s využitím 3d je třeba tu
Hudba: pro posluchače hudby nemám jasné doporučení. I když jsou současné zvukové karty na úrovni, tak platíte hlavně za možnost použití 6 až 8 reproduktorů a akceleraci zvuku ve 3D. Jak jsem ověřil na kvalitě kodeku na desce A7N8X X, tak v některých směrek předčí i Audigy 1. Audigy2 a především ZS mají výrazně méně šumu a lepší zvuk. Vše je pak otázka ceny.
Film: dle všech testů které jsem přečetl a z vlastní zkušenosti (mám Genius 5.1 HT) vím, že 6ti kanálový zvuk je impresivní a dražší verze Audigy mají i certifikaci THX (trochu více než Dolby Digital) a poskytnou s adekvátními reproduktory po kalibraci zvuku jistě lepší zážitek, než domácí kina prodáváná minimálně do 20kKč.
I AC97 vícekanálové kodeky na deskách se slušnými 5.1 nebo 7.1 reproduktory udělají při přehrávání DVD skvělou iluzi prostoru a vtáhnou vás do děje, i když externí PCI karta je lepším řešením.
Profesionálové: protože jím nejsem, neznám jejich specifické požadavky. Z diskusí a vlastní zkušenosti vím, že ovladače od Creativu nejsou pro vzorkovací frekvenci 96 a 192kHz bezchybné. Samotný procesor EMU 10k1 a 10k2 přenáší mezi sebou a PCI sběrnicí 16/48 a vše ostatní převzorkovává, i když DAC převodníky zvládají více. Samotný procesor zpracovává data s přesností 24/32bit na 48kHz a výstupní kodeky dostávají 24/48. Na zpracování 24/96 má Audigy2 přídatný čip. Proto je asi složité kartu suficientně naprogramovat.
Pro neherní užití proto mohu doporučit free ovladače kX driver www.kxproject.com , které pracují s celou řadou od Live po Audigy2ZS a poskytují dost možností nastavení a potřebné módy s vyšší stabilitou. Pro Live mají i ASIO.
PS: omlouvám se majitelům jiných špičkových karet (namátkou Herkules TurtleBeach a TerraTec, že jsem je nezahrnul do testu, ale žádnou nemám k dispozici a z testů které jsem viděl na webu obvykle Audigy2ZS nepřekonaly.
Zajímavý by byl poslechový test, ale tady se pro mne vítěz jmenuje Onkyo Wavio 150 a stojí kolem 250USD…
Níže uvedený test jsem bez dovolení převzal ze stránek RMAA – ze sekce fórum od šťastného majitele tét karty. Takhle to má vypadat, i když karta nemá ani 3D, ani vícekanálový zvuk.
Onkyo Wavio 150PCI – bonbónek pro HiFisty – není ani 2.1, ale ty kondenzátory… Krása. Vzadu je Via Envy 24HT
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: | +0.02, -0.17 | Very good |
Noise level, dB (A): | -97.0 | Excellent |
Dynamic range, dB (A): | 95.4 | Excellent |
THD, %: | 0.0018 | Excellent |
IMD, %: | 0.0046 | Excellent |
Stereo crosstalk, dB: | -96.9 | Excellent |
IMD at 10 kHz, %: | 0.0052 | Excellent |
Frequency response
Noise level
Dynamic range
THD + Noise (at -3 dB FS)
Intermodulation distortion
Stereo crosstalk