Je slunečný den. Kolem vás se rozléhá nádherná finská krajina pokrytá čerstvě napadaným sněhem. Sedíte v upraveném rally speciálu a před vaším čelním sklem se v pravidelných intervalech rozsvěcí signalizační semafor. Padne zelená, sešlápnete plyn a vyrazíte na trať. Honba za každou vteřinou začala a vy cítíte, že vám k dokonalosti něco schází.
Takhle nějak by se daly popsat pocity před startem závodu v úspěšné sérii Colin McRay Rally. Aby byl pocit z hraní téhle hry co možná nejvěrnější, připravila pro nás firma Saitek volant R660 GT, na který se v dnešní recenzi podíváme.
Balení a instalace
Firma Saitek se řadí mezi přední výrobce herních zařízení pro PC. Není tedy divu, že i zde nalezneme periferii, určenou převážně pro závodní, hlavně pak automobilové hry. Ano, je řeč o volantech a my se dnes podíváme na ten nejnovější. Je jím R660 GT, který již jako druhý obsahuje Force Feedback.
Balení
Volant je zabalen do klasické kartonové krabice, která je barevně potištěna. Najdete zde vyobrazení samotného
volantu a základní informace o jeho možnostech. Váha s krabicí se pohybuje mírně nad hranicí 4kg.
Každá z jednotlivých částí volantu je zabalena do samostatného igelitového sáčku a oddělena od ostatních kartonovou přepážkou. Nedochází tak k vzájemnému poškození. V krabici najdete samotný volant s řadicí pákou, díl k jeho přichycení k desce stolu, pedály, modul pro jejich stabilizaci, manuál a CD s ovladači.
Součásti volantu R660 GT
Instalace na stůl proběhla bez větších potíží a upevnění pomocí samostatného dílu s jedním šroubem je více než
dostačující. Spodní styčná plocha je navíc opatřena gumovými pásky, které zabraňují nechtěnému posuvu volantu po desce stolu.
Volant jsme tedy připevnili a můžeme se vrhnout na pedály. Ty se skládají ze dvou částí. Jedna obsahuje páky samotných pedálů a druhá funguje jako opěrka pro nohy. Jejich smontování je jednoduché, stačí pouze oba díly do sebe zasunout patřičným způsobem. Nakonec zbývá už jen připojení k volantu pomocí RJ45 konektoru.
Nakonec provedete instalaci softwaru z přibaleného CD. Není to nikterak těžké, takže si s tím hravě poradíte. Určitě instalaci proveďte, i přesto, že si systém volant detekuje. Bez této instalace vám totiž nemusí v některých hrách fungovat zpětná odezva.
Popis a ergonomie
Abychom mohli R660 GT patřičně otestovat a ohodnotit, bylo třeba jej s něčím porovnávat. Budeme se tedy občas odkazovat na konkurenční výrobek od Logitechu, přímo pak na Wingman Formula Force GT.
Jako první věc, které si na R660 všimnete, je jeho velikost. Oproti svému protějšku, je o něco málo větší a robustnější. Bude tedy lépe sedět těm, kteří mají větší ruce. Co se designu a ergonomie týče, zde Saitek zvolil spíše cestu střídmosti s větším důrazem na funkčnost.
Samotný volant
Volant má v místě uchopení pogumování a musíme říci, že jeho provedení je oproti Wingmanovi na lepší úrovni. Je měkčí s výraznějším vzorek, který zabraňuje klouzání v rukou. V horní části volantu, se nachází proužek, indikující vycentrování.
Středový panel obsahuje čtyři tlačítka vepředu a dvě páčky v zadní části. Přední nesou označení 1 až 4 a zadní pak písmena R a L. Jakou funkci si na to či ono tlačítko nastavíte, záleží pouze na vás, ale dá se předpokládat, že páčky použijete na sekvenční řazení.
Středový díl s tlačítky a logem
U těchto zadních páček se musíme pozastavit a bohužel konstatovat, že nemají nejlepší zpracování. I přes jejich pružnost jsme měli pocit, že se nám v zápalu hry co nevidět zlomí. Zde bychom se tedy přiklonili spíše k řešení, které použil Logitech. Na druhou stranu, jsou výborně řešena po tvarové stránce. Mají dostatečnou velikost pro uchopení třemi prsty a výstupek proti jejich sesmeknutí.
Páčka sekvenčního řazení
Další součástí volantu, o které jsme ještě nemluvili, je řadicí páka. Její obrovskou výhodou je, že si ji můžete, pomocí jednoduchého postupu, upevnit na levou či pravou stranu konstrukce volantu. S tímto řešením se u jiných volantů nesetkáte. Buď je páka napevno na jedné straně, nebo jako je tomu u nejlepšího volantu na trhu, úplně zvlášť.
Podstavec s vyjmutelnou řadicí pákou
Tělo páky je vyrobeno z plastu a nese na sobě červený proužek. Držení je pohodlné a ergonomie řešena tak, aby s uchopením neměli problémy ani praváci, ani leváci.
Řadicí páka
Výměna páky je velmi jednoduchá. Stačí pouze použít trochu síly a páku vysunout. Dojde k jejímu uvolnění a vy si ji následně můžete umístit na druhou stranu podstavce volantu. Nasunutí funguje opačným způsobem. Jakmile uslyšíte cvaknutí při zasouvání, máte hotovo.
Vyjmutí řadicí páky
O uchycení volantu k desce stolu se stará díl ve tvaru U. Jedna strana dílu se dělí na dvě ramena a strana druhá je opatřena závitem pro upevňovací šroub.
Díl pro uchycení volantu ke stolu
Každé z ramen má na sobě výčnělek, který se zachytí v horní části podstavce volantu. Uchycení tímto způsobem je dostatečně pevné a funguje perfektně. K patřičnému upevnění ke stolu přispívá šroub, který se zašroubuje do dílu pod deskou stolu.
Podstavec volantu je také opatřen gumovými podložkami. Najdete je na spodní straně a můžeme konstatovat, že fungují, jak mají.
Gumové podložky
To bychom měli tu část, kterou vidíte před sebou na stole. Neméně podstatnou součástí každého volantu jsou však pedály, o kterých jsme si ještě neříkali. Saitek opět vsadil na své řešení, které použil u předchozích typů. Zde se tedy absolutně nic nezměnilo a systém uchycení je stejný.
Pedály
Páky pedálu jsou upevněny v horní části, jako kliky u dveří. Pokud jste zvyklí na výrobky firmy logitech či jiných, můžete pociťovat mírný rozdíl při jejich používání. Nám přijde toto řešení příjemnější, jelikož se nám nestávalo, že by nám nohy z pedálů sjížděly. Vyrobeny jsou opět z plastu a propojení s volantem zajišťuje kabel s koncovkou RJ-45, která se používá u síťových kabelů.
Zajímavé řešení pedálu od Saiteku
Na posledních dvou obrázcích pak můžete vidět konektory, které volant obsahuje a v neposlední řadě šroub se zdrojem. Obě tyto části jsou nutné ke zprovoznění volantu. Bez nich byste se rozhodně neobešli.
Konektory
Šroub a zdroj volantu
Herní testy
Na design a instalaci jsme se tedy podívali a můžeme se vesele vrhnout na testy. Testy jsme provedli hned na několika hrách, abychom vám mohli přinést co možná nejobjektivnější informace. Vybrali jsme tyto tituly:
- Colin McRay DIRT
- Test Drive Unlimited
- RACE 07
- Need For Speed ProStreet
- FlatOut 2
- TrackMania United
Jako zástupce ne přímo závodních her, ale přesto her kde si často zařídíte, jsme zvolili Mafii. Pojďme se tedy na jednotlivé hry podívat podrobněji.
Colin McRay DIRT
Jistě uznáte, stejně jako my, že tato hra je pro testování volantu naprosto ideální. Nemohli jsme si dovolit ji nezařadit a dobře jsme udělali. Dirt detekoval volant bez problémů, bylo pouze nutno nastavit jej v customise zařízení a přiřadit mu jednotlivé funkce.
Nastavení CMR Dirt
Jelikož je tato hra zaměřena na rally, dal se očekávat nespočet povrchů, po kterých se bude jezdit. Byli jsme zvědavi, zda tomu budou odpovídat i reakce volantu. Nakonec jsme byli reakcemi natolik potěšeni, že jsme u CMR Dirt strávili asi nejvíce času.
Odezvy jsme měli nastaveny na max. hodnotách a bylo to opravdu znát. Změny povrchu se projevovaly roztřepáním celého volantu, nárazy do okolních věcí také a v zatáčkách kladl volant patřičný odpor. Nejvíce jsme si užívali jízdu po asfaltovém povrchu, kdy se volant příliš nechvěje, ale přesto jeho odezva fungovala bezvadně. V zatáčkách jsme museli volant držet s patřičnou silou. Prostě a jednoduše, tuto hru si začnete opravdu užívat až po připojení volantu.
Test Drive Unlimited
detekce proběhla bez problémů a jako u každé hry stačilo pouze nadefinovat jednotlivé funkce. U této hry je řešeno ve třech fázích. Nejdříve ovládání samotného auta a poté řazení. Ve třetí fázi pak nastavujete citlivost volantu a pedálů, a citlivost zpětné odezvy.
Nastavení TDU
Nastavení řazení v TDU
Pro co nejreálnější požitek z jízdy doporučujeme nastavit citlivost u všech možnosti na maximum.
Nastavení citlivosti a zpětné odezvy v TDU
Poté volant reaguje již ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál. Feedback reaguje na sebemenší pohyb volantu a začínající hráči mohou mít problém s udržením vozu na silnici. Při akceleraci je potřeba volantem vyrovnávat směr mírnými pohyby v protisměrech. Při přehnaném pohybu jde auto okamžitě do smyku. Jediné co by se dalo TDU vytknou je, že má sníženou citlivost odezvy jednotlivých povrchů a přenášení vibrací motoru.
RACE 07
Tato hra si zaslouží rozhodně větší pozornost. Zvláště pak, jedná-li se o chování aut při použití volantu. Jako jediná z vybraných má totiž možnost volby simulace. Tato „výhoda“ je na ní opravdu znát a rozhodně nedoporučujeme začínajícím hráčům. Ale popořadě.
Detekce proběhla bez problémů, stačí si zařízení pouze vybrat z nabídky. Pro jistotu jsme si projeli nastavené funkce, abychom si tím byli jisti a vrhli jsme se na podrobnější nastavení.
Detekce a nastavení volantu v RACE
Je ho na hru požehnaně a sebemenší změna se projevila na chování hry. Je až s podivem, kolik vlastně funkcí můžete nastavením ovlivnit. Když k tomu přičtěte, že si můžete nastavit i celý závodní stroj, přiblížíte se realitě opravdu na pár kroků.
Nastavování citlivosti v RACE 07
Samotná citlivost je v této hře rozdělena zvláště pro každou součást a také zpětnou odezvu si můžete nastavit jak pro volant, tak třeba pro brzdový pedál. To by ještě tak zvláštní nebylo. Když se však podíváte na obrázek níže, budete překvapeni, jak si s tím vývojáři této hry pohráli.
Nastavení Force Feedbacku v RACE 07
Nejen že si můžete nastavit celkové chování volantu ve čtyřech úrovních (low, medium, high a max), ale navíc máte možnost nastavit sílu jednotlivých částí zvláště po jednom procentu. To nám přišlo jako velmi pozitivní a samozřejmě nás zajímalo, co se stane, pokud nastavíme vše na 100%. Tak jsme i udělali a vrhli se na brněnský okruh.
Hned první vteřiny nás nečekaně překvapily. Jakmile jsme se totiž ocitli v kokpitu, roztřepal se nám celý stůl. Bylo to proto, že zpětná odezva přenáší i sebemenší vibrace nastartovaného motoru. A nejen to. S naším nastavením jsme při jízdě registrovali i sebemenší změny povrchu silnice. Co nás však ohromilo nejvíce, bylo, když jsme přejížděli přes pruhy natřené na trati. V této hře má totiž i barva vlastní definovaný povrch a ten má vliv na zpětnou odezvu volantu. Bohužel po chvíli hraní jsme museli konstatovat, že ne vše je ku prospěchu. Díky citlivosti, kterou jsme nastavili, stala se hra nehratelná. Hluk a vibrace, které R660 přenášel, byly až nepříjemné a nedokázali jsme si představit, že bychom takhle odjeli celý šampionát. O tom, že na směr jízdy měl vliv i milimetr pohybu volantem, snad ani není třeba psát. Pokud nejste opravdu ostřílený hráč simulátorů závodních her, bude pro vás toto nastavení nezvladatelné. Co však určitě doporučujeme je, abyste si s nastavením opravdu pohráli. Máte spoustu možností, a pokud si volant vyladíte k obrazu svému, zažijete s ním spoustu zábavy.
Need For Speed ProStreet
Zde jsme zažili opět jedno velké zklamání a pokud jste s volantem hráli starší díly, určitě jste se s tím již setkali. Při spuštění hry se volant sice chytne, ale udělá vám v menu pěknou paseku. Vyznačení aktivní volby se totiž neustále mění a nastavit jednotlivé funkce vám dá chvíli práce. Abyste se této nepříjemné věci zbavili a mohli volant nastavit, musíte mírně sešlápnout plynový pedál. V určité chvíli se vám pak přeskakování mezi volbami zastaví. Jakmile se tak stane, můžete se již pomocí klávesnice v menu pohybovat. Tento postup musíte opakovat vždy, když se budete do menu vracet.
Nastavení NFS ProStreet
Chování volantu ve hře je obstojné, ale bohužel musíme konstatovat, že EA si s tím moc práce nedalo. Je sice pravdou, že volant reaguje na vyjetí mimo silnici třepáním, avšak při nárazu do soupeřů či statických objektů u silnice nereaguje vůbec. Cuknutí volantu do protisměru se kamsi vytratilo. Mysleli jsme si, že je to nastavením citlivosti a tak se vrhli do nastavení. Opět zklamání, citlivost jsme měli na 100%.
Změna zpětné odezvy v NFS
FlatOut 2
ze zvolených her je tato asi ta nejzábavnější a už od jejího zařazení, jsme se těšili, jak si ji zahrajeme s tímto volantem. I zde tomu nebylo jinak a detekce volantu se podařila na první pokus. Na nic jsme nečekali, nastavili feedback na 100% a vrhli se na hraní.
Nastavení ve FlatOut 2
Hned v prvních vteřinách jsme byli potěšeni, že i s volantem hra neztratila nic ze svého kouzla. Nepřenáší se sice vibrace z motoru a povrchu vozovky jako u RACE 07, ovšem cukání od nárazů a následných vibrací, si užijete do sytosti. Síla zpětné odezvy je tak akorát a pouze umocňuje prožitek z jízdy v této hře. Určitě doporučujeme všem, kteří se chtějí hlavně bavit a ne se příliš starat o to, ve které zatáčce to klouže.
TrackMania United
Další titul, kterému se budeme nyní věnovat je pověstný citlivostí, se kterou musíte tyhle „formulky“ řídit. Abyste mohli vybírat ostré zatáčky v této hře, musí tomu odpovídat i citlivost řízení. Spousta hráčů této hry spíše zvolí gamepad či klávesnici, než by sáhli po volantu. Přesto nám to nedalo a chtěli jsme to vyzkoušet.
Spustili jsme hru, přihlásili se pod účet a otevřeli nastavení. Zde bohužel nenajdete ani vlastní detekci ani jakékoli jiné nastavení, které volant umožňuje. Ovládání jsme museli nastavit ručně, ale nebyl s tím problém. Volant se tváří v podstatě jako gamepad.
Jelikož hra nepodporuje zpětnou odezvu, nebylo již více potřeba a mohli jsme spustit první trať. K našemu zklamání, nebyla citlivost volantu taková, jakou bychom očekávali. Mrtvá zóna je dosti velká a než formule zatočila, chvíli jí to trvalo. Po pár minutách hraní jsme konstatovali, že u této hry zůstaneme raději na klávesnici.
Mafia (a jiné hry tohoto druhu)
Podobně jako v testu Pro Flight Throttle Quadrantu, jsme i zde zvolili hru, která není prvotně určena pro volant, ale i přesto hraní s ním umožňuje. Ani v Mafii nebyla detekce problém, stačilo si vše opět pouze nastavit.
Nastavení volantu v Mafii
Menu citlivosti a zpětné odezvy v Mafii
Jak můžete vidět na obrázku výše, je i zde možnost volit mezi různými nastaveními zpětné odezvy. Tímto jsme byli samozřejmě potěšeni a zvolili vše na nejvyšší hodnoty. Volant pak při hraní odpovídá na vibrace motoru, nárazy do okolních aut a věcí a i v zatáčkách klade odpor. Když pak vezmeme v úvahu, že je Mafia nejen řidičskou hrou, musíme konstatovat, že je stále jedním z nejlepších českých titulů, které kdy vyšly. Můžeme se tedy divit pouze tomu, jak je možné, že některé čistě řidičské tituly, tak dobrou odezvu nemají.
Klady a zápory
+ | - |
Volitelné umístění řadící páky | Dílenské zpracování pák sekvenčního řazení |
Příznivá cena | |
Fotoaparát |
|
Softwarová výbava |
|
Hodnocení a závěr
Co tedy říci závěrem. Saitek R660 GT je jedním z těch lepších volantů na trhu. Když pak vezmeme v úvahu cenu pod 2.000,- Kč dostaneme to nejlepší v této cenové relaci. Dalším plusem tohoto volantu je řadicí páka, která se dá navíc umístit na levou či pravou stranu. Systém uchycení je řešen na výbornou stejně tak i pedály. Za jedinou nevýhodu tohoto volantu považujeme slabší dílenské zpracování pák sekvenčního řazení. Ovšem toto zpracování odpovídá ceně.
K vnitřnostem nemáme žádné výtky. Pracují tak, jak mají a spíše záleží na tvůrcích her, jaké jim naprogramují vlastnosti v samotných hrách. Některým se to bude dařit lépe, jiným hůře. Pokud tedy uvažujete o volantu do 2.000,-, bude pro vás Saitek R660 GT tou správnou volbou. Určitě si s ním užijete spousty zábavy a v některých titulech se s ním přiblížíte takřka skutečnosti.
Bližší informace o ceně a dostupnosti testovaného produktu naleznete pod tímto odkazem.