Je možné, aby z už tak výkonného Radeonu 9800, šlo dostat ještě 2xtak větší výkon ??? Odpovědí je možná Radoen X800. V této recenzi se pokusím porovnat tyto dvě silné grafické karty a zjistit zda-li je nárust výkonu opravdu tak veliký, nebo zda-li se jedná jen a marketingový tah výrobce.
Předem této recenze upozorńuji všechny čtenáře, že veškeré fotografie a testy jsou mnou focené a naměřené, nikoliv od někud stažené.
Když před cca 3 roky vydala společnost ATI svůj dlouho očekávaný Radeon 9700, byla to výkonová bomba na poli grafických karet. To co ještě před vypuštěním svého Golema ATI slibovala, to také do posledního řádku dodržela. Nový Radeon jako první grafický čip podporoval nové rozhraní DirectX 9 a AGP 8x. nVidia v té době měla svou GeForce4 Ti 4600, ovšem ta podporovala jen rozhraní DirectX 8 a svým výkonem nedokázala Radeon překonat a tak se ATI stala na nějakou dobu králem na poli grafických karet. Po dlouhé době vydala nVidia svou GeForce FX 5800Ultra, ta se svým výkonem dokázala dotáhnout na Radeon 9700, ale ve vysokých rozlišeních a se zapnutým AA a AF se výkon rapidně snížil. Měla také kvůli špatně navrženému čipu problémy s přehříváním GPU a tak potřebovala velmi hlučné chlazení, které neslo název OTES. ATI ještě upravila svůj Radeon 9700, přidala pár novinek a hlavně původní verzi doladila a vydala nový Radeon 9800 (non-Pro, Pro, XT, z čehož poslední je nejvýkonnější z této řady) na něž vyslala nVidia již přepracovaný GPU GeForce FX5900. I přes to, že Radeon 9800 je na trhu více jak rok, podává stále velice solidní výkon ve hrách založených i na DirectX 9. Dnes již doba opět pokročila a na trhu jsou nové grafické karty nové generace, které podávají ještě dvakrát vyšší výkon než předešlá generace. Na to, zda-li je tomu opravdu, tak se podíváme v této recenzi.
Na testování mám k dispozici Radeon 9800Pro jehož standardní frekvence je 378/335 (670 DDR) MHz GPU/RAM. Paměti jsou typu BGA Samsung s časováním 2,86ns a celkem se jich na kartě sešlo 128MB. Je od firmy HIS (Excalibur) a jeho předností je chladič od firmy ArticCooling, který má dvě rychlosti otáček ventilátoru. Chladič pokrývá jen GPU, paměti jsou chlazeny propracovanými a velikými pasivy. Minusem je zabrání dvou pozic pod AGP slotem.
Tato verze jede bez problémů i na taktu 9800XT, tedy 412/365 (730 DDR) MHz GPU/RAM, lze ji taktovat i mnohem výše, ale pro účely tohoto testu bude dostačovat i hodnota verze 9800XT.
Konkurenci Radeonu 9800Pro@XT je jeho nástupce Radeon X800Pro (je určen proti GeForce 6800GT). Dnes je nejvýkonnější kartou X800XT PE (konkurent GeForce 6800Ultra). Jeho výroba nezadala ATI moc práce, jedná se opět jen o vyladěnou a přetaktovanou 9800 respektive 9700 na maximum. Obsahuje 16 pixel pipelines (stejně jako GeForce 6800Ultra), vyrábí se 130nm technologií, GPU mu tiká na úctyhodných 520MHz a RAM běží na rovných 1120MHz DDR. Ovšem výroba takto vysoko taktovaného čipu je složitá a tak vzniká jednodušší, ale stále výkonově velmi silná grafická karta Radeon X800Pro. Ten má „pouhých“ 12 pixel pipelines a takt GPU a RAM je snížen na 475/450 (900 DDR) MHz. Aby se však nejednalo jen o čistě přetaktovaný kousek přidala ATI pár nových technologií. Novinkou je Tempoval Antialiasing, který při AA 4x vypadá jako kdyby byl zapnut režim 8x, tedy dvojnásobek nastavené hodnoty AA. Je také upraven Pixel shader a Vertex shader na verzi 2.0b(GeForce 6800 podporuje verzi 3, tedy DirectX 9c). Podle údajů by dokonce X800Pro měla mýt menší spotřebu než její předchůdce Radeon 9800.
Mnou testovaná karta je od firmy MSI. Její design je naprosto na chlup stejný jako referenční návrh ATI. Jen je na chladiči přelepená původní nálepka, nálepkou MSI a jejich příšerkou. Radeon X800Pro jde samozřejmě taktovat, ovšem výkon by se moc nezvedl kvůli slabé testovací sestavě a tak testování bude probíhat na standardním nastavení. Jen místo originálního chladiče jsem použil chladič od ArticCoolingu ATI Silencer 4 jehož otáčky se řídili podle mého nastaveného profilu v ATIToolu, kde teplota ani při 100% zátěži nepřesáhla 55°C a větráček jel na 55% svého výkonu kdy byl naprosto nehlučný. Podotýkám, že všechny testy byly prováděny v uzavřené skříni.
Testovací sestava:
Procesor | Athlon XP 2600+ (2.075/333@2.200/352 MHz) |
Základní deska | ECS L7VTA (VIA KT400) |
Paměti | 256 + 512 MB DDR 333MHz Apacer |
Zvuková karta | SoundBlaster Audigy IEEE1394 |
Pevný disk | 1x 120GB Maxtor ATA133 1x 200GB Maxtor SATA150 |
Řadič SATA do PCI | ST-LAB PCI Serial - ATAT + 133 |
Operační systém | Windows XP CZ SP1 |
Ovladače VGA | ATI Catalyst Control Center 5.6 |
Ovladače VIA | VIA Hyperion 4 in1 455v |
Testované VGA | HIS IceQ Radeon 9800Pro@XT MSI Radeon RX800 Pro VTD 256MB, VIVO |
Porovnávací tabulka grafických karet
| Radeon 9800Pro | Radeon X800Pro | Radeon X800XT PE |
VPU | R350 | R420 | R480 |
Výrobní proces (nm) | 150 | 130 low-k (TSMC) | 110 TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů (milionů) | 107 | 160 | 160 |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR (I – III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128MB | 256MB | 256 MB |
Takt čipu | 380 MHz | 475MHz | 520 MHz |
Takt pamětí | 340MHz (680 DDR) | 450MHz (900 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) |
Paměťová propustnost | 21.6GB/s | 28.8GB/s | 35. 8GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3024Mpixel/s | 5700Mpixel/s | 8250Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3024Mtexel/s | 5700Mtexel/s | 8250 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 6 | 6 |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 12 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0(b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0(b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4xRGMS | 2-4xRGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | 6xSparse | Temporal AA Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Hyper Z III+, SmartShader2.1, Truform 2.0, SmoothVision 2.1 | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compression Temporal AA |
Testy: (červeně - nelepší skóre, modře – nejnižší skóre)
Jedná se o starší test, který je založen na starém DirectX 8 a je silně závislí na procesoru.
Testované karty jsou zde bržděny pomalým systémem (myšleno CPU, RAM, MB), X800Pro je tu zde bržděna nejvíce a nemůže ukázat svoji plnou sílu.
Tento test již využívá nového rozhraní DirectX 9 a ukazuje hlavně sílu grafické karty. Z tabulky je vidět, že X800Pro podává ve většině případů dvojnásobný výkon než o generaci níže Radeon 9800Pro. Pro X800Pro není ani překážkou rozlišení 1600 x 1200, ve kterém má výkon na úrovni 9800 při rozlišení 1024 x 768.
3DMark05 je dalším pokračováním při pokořování grafického výkonu. Jedná se dosud o nejtěžší test pro VGA. I zde má zřetelně navrch nový Radeon X800Pro.
Nyní se jedná o starší test, který při jeho prvním uvedení doslova drtil tehdejší grafické karty. Dnes je jen dalším benchmarkem, který je náročný hlavně po geometrické stránce.
Po teoretických benchmarcích uvedu ještě několik herních testů, poněvadž grafické karty si nekupujeme jen pro nejlepší skóre např. v 3DMarku, ale hlavně kvůli hrám a ty jsou čím dál náročnější.
Zde se ukazuje obrovská síla Radeonu X800Pro, který je ve všech případech bržděn již slabým systémem, toto je poznat hlavně na hře Far Cry, který plně využívá DirectX 9. I tak se ovšem jedná o více než slušné výsledky.
Shrnutí Radeonu 9800Pro
Plus:
Přetaktovatelnost
Cena
Stále dostačující výkon i v DirectX 9
Minus:
Vyšší spotřeba
Shrnutí Radeonu X800Pro
Plus:
Výkon
Nižší nároky na napájení než u Radeonu 9800
Nativní podpora AGP8x (nemá můstek Rialto)
Minus:
Cena
Nároky na systém (CPU, RAM, MB)
Ve skutečnosti se jedná jen o přetaktovaný Radeon 9700
V základu nejsou chlazeny paměti
Poznámka: Omlouvám se, že nemám k dispozici jiné herní testy, ale měl jsem na zpracování této recenze jen den a půl a otestovat teor. 3 grafické karty dá trochu víc zabrat než jsem čekal :( , jedná se také o moji první recenzi a článek vůbec, a také se omlouvám za případné pravopisné chyby.
V případě zájmu o více fotografií o testované VGA se můžete podívat na moje stránky, které sice nejsou ještě hotové, ale fotografie si už prohlédnout může. www.spvp.wz.cz