V minulé recenzi jsme si představili zástupce cenové skupiny GPSek do 10 000 Kč a v dnešním článku se podíváme na ten úplně nejnižší segment trhu, který by se dal označit jako „GPS navigace do 5 000 Kč. Na první pohled nic moc zajímavého, že? Ale možná budete překvapeni stejně, jako jsem byl já… Více v recenzi.
Zatímco v poslední recenzi, kterou jsem přispěl do fondu CZC článků jste si mohli přečíst o GPSku TomTom XL, tak dnes se naopak podíváme na jednu z nejlevnějších GPS navigací na trhu. Řeč bude o čínském produktu GoClever Navigator 7. Tato malá krabička dokáže v lecčems překvapit a i když si možná budete říkat (stejně jako jsem to zezačátku udělal já), že půjde o nekvalitní výrobek, tak bude možná tento předsudek jedním z prvních aspektů, kde vás GoClever Navigátor 7 skutečně vyvede z omylu. Pojďme tedy nahlédnout pod pokličku…
GoClever Navigator 7
Co najdeme v krabici?
Klasická černá krabice ničím novým, či převratným nepřekvapí. Odklopný vršek je zčásti průhledný a nechává oko nezávislého pozorovatele spočinout na vaší nové navigaci. Po odklopení víka uvidíte oddělitelnou papírovou část, do které je uložena samotná navigace. Pod touto horní přihrádkou se již nalézá vše potřebné a nutné, co nesmí chybět u žádné správné navigace – dvoudílný držák do auta, USB kabel, autonabíječka a manuál.
Navigace ještě pořád zabalená
GoClever Navigátor 7 v papírové odjímatelné části krabice
Kompletní obsah krabice
Dlouhé debatování na téma manuál, autonabíječka, nebo dokonce USB kabel by bylo zcela irelevantní, protože jde o nedůležité a vlastně tuctové produkty. Jediný kousek příslušenství, který se vymyká klasickému klišovitému konceptu je držák do auta, který bývá zpravidla jednodílný, ovšem ke GoClever Navigátor 7 dostanete k fixaci na sklo auta díly hned dva. Jednak samotný polohovatelný držák a pak ještě obdélníkový plastový úchyt, do něhož se upevní navigace.
nabíječka do auta
USB kabel, nutný pro komunikaci navigace s PC
ošklivý bílý manuál :-)
Samotný držák se po složení tvářil tak nějak neohrabaně a po chvíli upevňování na sklo jsem zjistil, že to není jenom dojem a že fixace držáku je tak trošku boj. Malinko nevyřešená mi přišla i přísavka, která byla úplně rovná a tudíž nemohla vytvořit téměř žádný podtlak, v důsledku čehož to celé nedrželo tak, jak by zrovna mělo. Většinou se totiž u těchto držáků setkáte s přísavkami, které jsou jemně, či více vypouklé, díky čemuž se dokáží ke sklu přisát opravdu pevně. To ale bohužel není případ tohoto držáku. Další nevýhodou je styl přichytávání plastové kolébky, která se musí nasunout a zacvaknout seshora, kde obvykle moc prostoru nebývá. Tím pádem se opět dostáváme do situace, kdy znovu hýbeme celým stojánkem, který tam už takhle drží jenom na čestné slovo. Věřím tomu, že po pár hodinách praxe se to člověku dostane do krve, ale když vezmeme v potaz třeba držák od navigací Sony, který má poloviční rozměry a navigace se do něj uchytí prostým nacvaknutím, tak si říkám, že konstruktéři GoClever Navigatoru 7 měli na stojánku do auta ještě trochu více zapracovat a třeba i odkoukat nějaký ten nápad od konkurence. Koneckonců Čína už má s tímto „okoukáváním“ bohaté zkušenosti – stačí se podívat na nejspodnější podlaží trhu s automobily, kde se několik automobilek pere o nejnižší cenu a kde Čína přebírá nápady konkurence jako na běžící pásu. Ale zpátky k tématu…
přední část držáku
Tentokrát z druhé strany, patrné jsou fixační drážky..
Navigace už je přichycená…
V plastové „kolébce“ je i otvor, kterým lze vyjmout kovový stylus, což je ale pro nedostatek prostoru mezi palubní deskou a držákem zpravidla dosti nepraktické a nepoužitelné. Stylus je tedy nutno vyndat předem a pak si ho někam uschovat, aby vám nezapadl na nějaké nedostupné místo.
Tentokrát z jiné strany…
Tělo držáku a rovná přísavka…
Na těle držáku jsou zřejmé dva polohovací klouby a rovněž plocha pro přichycení přední části pomočí háčků…
Háčky v detailu
Držák je kompletní
Držák, tentokrát už i s navigací.
Opět jeden z mnoha alternativních pohledů…
Technická a praktická specifikace přístroje
GPS GoClever Navigator 7, o kterém nyní čtete je taková sympatická čtvercová krabička, která je vybavena procesorem Atlas na frekvenci 372 MHz a operační pamětí 64MB RAM. O chod celého přístroje se podle údajů výrobce stará operační systém Windows CE Core 5.0. Display o velikosti 3,5“ je graficky pěkně zpracovaný, ovšem hůře viditelný na prudkém slunci. Jelikož navigace disponuje menší obrazovkou, tak se přímo nabízí skutečnost, že by se hodil nějaký zlepšovák, kterak navigaci ovládat a právě k tomu je určen přibalený stylus, který se vysouvá a zasouvá ze zadní strany těla navigace. Bezprostřední výhodou této krabičky je i skutečnost, že jí kdykoliv bez problému schováte do kapsy a můžete s ní cestovat jak autem, tak pěšky. 372 MHz procesor dokáže vskutku překvapit, protože i do větších GPS navigací s 4,3“ displayem se mnohdy dávají slabší procesory. GoClever Navigatoru 7 ale tento pohon opravdu svědčí. Sice pár sekund trvá, než se z karty načtou mapy (nejsou nahrané v přístroji, ale na přiložené 1GB SD kartě), ale pak už je navigování a dynamické přepočítávání tras opravdu rychlé a bezproblémové. Jen mě štvalo, že kdykoliv jsem se odchýlil z cesty, tak navigace svojí změnu trasy vždycky doprovázela slovem – „přepočítávám“. Zezačátku to člověk tak nějak přejde, ale po delší jízdě, která není zrovna podle plánu už vás to začne štvát. Jinak ale musím říci, že z hlediska rychlosti práce by člověk čekal, že jedna z nejlevnějších navigací na trhu bude mít s rychlostí problémy, ale ejhle – Go Clever Navigátor 7 sype výpočty z rukávu jako ostřílený matematik. Stejně rychle načítá a přehrává i hudební soubory, které spustíte během pár sekund. O něco horší je to s přehráváním fotek, které bych doporučil nahrávat v nižším rozlišení, jelikož pak je posouvání trochu pomalejší. Přehrávač fotek má v sobě ale také integrovaný slideshow mód, takže stačí párkrát kliknout a v mžiku se můžete před přáteli pochlubit svými fotkami z dovolené.
Pohled na navigaci shora
Když vezmeme navigaci GoClever Navigator 7 do ruky, všimneme si, že hned ze tří stran se objevuje celá spousta tlačítek, výstupů a hejblat, kterými se výše zmíněná IT hračka ovládá, nastavuje a koriguje. Začneme tedy třeba pravou stranou. Na té můžete vidět dva výstupy - první na anténu a ten druhý slouží k připojení napájecího adaptéru. Dále je tu klasický posuvný spínač ON/OFF na přivedení navigace do „stand by“ režimu a pak ještě kolečko pro regulaci hlasitosti, které jsem mnohokrát ocenil, protože display zrovna extra velkými rozměry nedisponuje a bylo by tak trochu nešťastné, snažit se někde na obrazovce najít malé ikonky pro regulaci hlasitosti.
zleva výstup na adaptér, ON/OFF spínač, regulátor hlasitosti a výstup na externí anténu.
Další stranou, na kterou máte možnost pohlédnout je tentokrát strana spodní, kde se opět nachází dva výstupy, jeden sluchátkový a druhý miniUSB, který jak určitě víte slouží ke komunikaci navigace s počítačem. Díky tomuto portu a příslušnému USB kablíku si do navigace můžete nahrát nejen mapy, ale i videa nebo také hudbu, k čemuž vám poslouží 1GB SD karta, která je součástí balení. Tuto navigaci jsem testoval i s 2GB SD kartou, protože mě zajímalo, jestli se třeba navigace nebude zasekávat a tak podobně, ale musím říci, že rozdíl mezi 1GB a 2GB kartou je z hlediska rychlosti téměř nepostřehnutelný. Výrobce ale garantuje funkčnost SD karet až do výše 4GB, a to by už mohl být skutečný prubířský kámen. Kromě nezbytného SD slotu je tu také tlačítko reset, které se může hodit v případě, kdy vám navigace zamrzne, což se mi jednou stalo, když jsem opouštěl přehrávání hudby a je to rozhodně lepší, než tvrdý reset přes ON/OFF spínač.
zleva miniUSB port, tlačítko reset, výstup na sluchátka a slot na SD kartu.
Velikost navigace v poměru s přibalenou SD kartou značky SanDisk.
Tlačítka na horní straně navigace – „menu“, jehož použití je nasnadě a stejně tak i tlačítko „power“, které se používá pro druhou fázi zapínání navigace. V první je třeba spínač přepnout do pozice „ON“ a ve druhé musíte chvilku přidržet ono již zmíněné tlačítko. No a pak už můžete jet :-).
Softwarové vybavení navigace
Doposud jsme pouze klouzali po povrchu, ale nyní se pustíme do samého nitra této zajímavé a sympaticky zaoblené krabičky. Oním nitrem ale nejsou výše zmíněné hardwarové periferie, ale z hlediska důležitosti je to softwarová část. Navigace vás po spuštění přivítá přehledným a graficky pěkným šestipozičním menu, jehož pozadí je vyhotoveno ve dvou barvách – modré a žluté. Tuto barvu si můžete kdykoliv změnit v nastavení, stejně jako třeba denní, či noční zobrazovací mód, uložení, či přehrání naplánované cesty, regulaci jasu, nebo třeba přepínání mezi služebním a osobním vozem pro přehlednější evidenci případných nákladů a následnou fakturaci.
Dále tu najdete také přehrávač fotek, který má integrovaný slideshow mód a fotografie tak nerušeně plynou, zatímco vy se kocháte bez zbytečného a horečného ťukání stylusem do obrazovky. Dále určitě oceníte i přehrávač hudby a ve spojení se sluchátkovým výstupem (nebo díky zabudovanému reproduktoru) vám tato navigace v pohodě může suplovat doma zapomenutou „empétrojku“. Přehrávač si poradí s formáty MP3, WAV nebo WMA. Dále se tu nachází i videopřehrávač, který umí pracovat s formáty WMV a MPEG 4. Poslední funkcí je vskutku zajímavý a netradiční přehrávač textových souborů ve formátu „txt“. Škála využití je opět neuvěřitelně široká a záleží jen na vás, jestli si na kartu nahrajete v „txt“ formátu svojí oblíbenou knihu, nebo třeba učební materiály. Fantazii se jako obvykle meze nekladou…
Hlavní menu GoClever Navigatoru 7 a jeho šestice voleb – navigace, přehrávání hudby, prohlížení fotografií, zobrazování textů, přehrávání videí a nastavení systému.
Nastavit se dá u GoClever Navigatoru 7 celá spousta věcí.
Pod položkou „odometr“ si můžete vést evidenci jak svého služebního, tak osobního vozu z hlediska najetých kilometrů.
Odometr – přehled najetých kilometrů
Nyní se nacházíme ve složce s hudbou, kterou si sami nahrajete na přibalenou SD kartu.
Screenshot ze samotného přehrávání hudby. Skladbu můžete libovolně a dle vlastního uvážení posouvat (bez žádného dlouhého loadingu a zasekávání), nastavovat „repeat“, „shuffle“, nebo brouzdat písničkovým seznamem bez nutnosti zastavit přehrávání skladby (což je například u některých levnějších MP3 přehrávačů nezbytností a nutno říci, že pěkně otravnou).
Jádro pudla aneb problém se signálem
Už jsme si probrali v podstatě vše… až na tu nejpodstatnější složku, kterou je samotné navigování. Jak už jste asi vytušili z nadpisu, nejde o žádný šlágr. GPS reciever v navigaci je bohužel nedostatečně senzitivní, což způsobuje v některých místech častější výpadky signálu a v takovém případě se ozve obligátní hláška – „GPS signál ztracen“. Když se to stane jednou, tak se dá ještě přejít, ale někdy opravdu trvalo, než se navigace vzpamatovala. Na druhou stranu je pravdou, že při jízdě Prahou jsem se signálem problémy neměl, každopádně bych ale zcela určitě doporučil dokoupení externí antény. Pak bude jízda bezproblémová. Musím ale ještě dodat, že tento model není jedinou navigací, která má se signálem problémy. Do této kategorie se řadí i některé navigace od firmy Thomson, nebo Garmin. Naopak vysoce citlivými přijímači se mohou pochlubit třeba firmy TomTom, nebo Sony.
K samotné jízdě s navigací bych řekl asi tolik, že veškeré sjezdy, či odbočky hlásí s dostatečným předstihem a to vše je v režii příjemného ženského hlasu, který má ovšem dost často v českém jazyce problém s pády. Taky mě štvalo, že pokaždé, když jsem se odchýlil z trasy, tak mi milá paní neustále hlásila – „přepočítávám“, což vám po určité době bude taky docela pít krev. Ani tento „neduh“ ale není výsadou pouze GoClever Navigatoru 7, jelikož na neustálé „přepočítávání“ trpí třeba i některé modely od firmy Mio. Navigace od Sony, nebo TomTomu přepočítají cestu automaticky a bez zbytečných „keců“ :-).
Zadávání cesty probíhá přes tradiční proklikávací systém, kterým disponuje většina navigací. Nejdříve vyberete „najdi a naviguj“, poté klasicky zvolíte stát a hned poté další náležitosti. Kromě tohoto systému můžete cíl své cesty zadat přes PSČ, nebo třeba přes naposledy hledané lokace. Při jízdě si navíc můžete zobrazit i informace o jízdě, jako je například počet satelitů, nadmořská výška, čas do změny směru, nebo třeba azimut (úhel mezi směrem pohybu a severem).
Mapové podklady kromě České republiky zahrnují také Albánii, Bělorusko, Bosnu a Hercegovinu, Bulharsko, Černou horu, Chorvatsko, Estonsko, Litvu, Lotyšsko, Maďarsko, Makedonii, Moldavsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko a Ukrajinu.
Navigační centrum startuje…
Vlastní menu, které se zobrazí po kniknutí na odkaz „navigace“
Kritéria navigace
Výběr státu
Výběr obce/regionu/PSČ
Nad Vinohradem, nebo Pod Vinohradem? To je oč tu skutečně běží :-)
Další část navigačního menu
„přepočítávám“ – tak tuhle hlášku jsem časem začal opravdu nenávidět…
6,1 km do cíle – to už je docela kousek :-).
Naplánovaná cesta v detailu s konkrétními specifiky cesty.
Stejná cesta, tentokrát v nočním módu.
Klady a zápory
+ | - |
cena | nepříliš atraktivní vzhled |
množství dodávaného příslušenství | horší čitelnost na prudkém slunci |
doba přepočítávání dat při hledání nové trasy |
Bližší informace o dostupnosti a aktuální ceně zařízení GoClever Navigator 7 naleznete v našem internetovém obchodě.
Závěrečné hodnocení
Ani to moc nebolelo a už je tady závěr. GoClever Navigator 7 se dle mého soudu za takové peníze (v době psaní recenze 3 418,- Kč s DPH) určitě vyplatí a pro lidi, kteří mají hlouběji do kapsy a nechtějí na svých cestách zbytečně bloudit - je to určitě dobrá volba. Pokud by se jednalo o samotnou navigaci, ostýchal bych se vám tento produkt doporučit, ale v kombinaci s další spoustu funkcí je tato sympatická IT hračka zajímavou alternativou k tlustým papírovým autoatlasům :-).