Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Saitek Pro Flight Throttle Quadrant – když joystick nestačí

Saitek Pro Flight Throttle Quadrant – když joystick nestačí

Recenze
Saitek Pro Flight Throttle Quadrant_1118686523
Saitek Pro Flight Throttle Quadrant
Produkt není určen k prodeji.

Dnes si představíme herní zařízení, které potěší zejména příznivce leteckých simulátorů. Jde o výrobek světoznámé firmy Saitek, specializující se převážně na herní zařízení a PC periferií. Stačí vzpomenout například řadu Cyborg, jež uspokojila nejednoho hráče.

Námi testovaný výrobek patří do neméně významné řady Pro Flight. Tato série je věnována zařízením pro letecké (potažmo vesmírné) simulátory a obrací se na skupinu hráčů, vyžadujících co možná nejrealističtější požitek z hraní těchto her. Pro Flight Throttle Quadrant (dále jen TQ) je právě tímto zařízením a my se podíváme na to, o kolik nám hraní leteckých simulátorů zpříjemní.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Saitek Pro Flight Throttle Quadrant

Balení a instalace

TQ je zabalen do kartónové krabice a upevněn tak, aby nedošlo k jeho poškození při přepravě a skladování. Zmiňujeme se o tom z toho důvodu, že jsme se již setkali s výrobky, které měli balení nedostačující, a po rozbalení byly mírně poničené.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Balení

Balení obsahuje samotný TQ, části potřebné k přichycení ke stolu, díly, kterými můžete TQ přizpůsobit vašim představám, manuál a instalační CD. Některé díly jsou opatřeny umělohmotnými fóliemi zabraňujícími poškrábání. Balení bychom tedy hodnotili jako více než dostačující.

A nyní se již dostáváme k jednotlivým součástem TQ. Základem celého ovladače je samotný kvadrant se třemi páčkami, které jsou barevně odlišeny, třemi dvoupolohovými tlačítky, sloužícími k ovládání zbraní či jiných nastavení letadla a stavovou LED diodou indikující připojení zařízení k PC. Podrobněji se na vše dostaneme později.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Součást kvadrantu

Abyste TQ mohli začít používat, musíte jej přišroubovat k panelu umožňujícímu následné upevnění k vašemu stolu. Zde máte první možnost volby. Panel je totiž navrhnut tak, že si můžete vybrat ze dvou způsobů, jak jej na stole budete mít. Jedna poloha je horizontální a druhá vertikální. Tato poloha je brána vůči pracovní desce stolu a umožňuje tak různé způsoby použití této herní periferie.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Horizontální poloha kvadrantu 1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vertikální poloha

Balení obsahuje pouze 4ks šroubů, takže případná ztráta jednoho z nich může být nepříjemná. Sehnat stejný šroub nemusí být zrovna jednoduché a přiložit nějaký ten náhradní by neuškodilo.

K přichycení kvadrantu na desku stolu, slouží upevňovací šroub. Ten je opatřen závitem a mírně výkyvnou hlavou, která řeší případné malé nerovnosti spodní části desky. K tomu dále přispívá i styčná plocha hlavy. Je opatřena vrstvou gumy, díky níž je zabráněno skluzu či uvolnění při hraní.

Posledními součástmi balení jsou náhradní hlavice pro páky ovladače. Jejich výměna je poměrně jednoduchá, pouze je za použití menší síly vysunete a vyměníte za nové.

Popis a Ergonomie

Nyní se tedy podíváme na TQ podrobněji. Jak jsme si již řekli, ovladač má tři páky opatřeny barevnými hlavicemi. O jejich ergonomii bychom mohli polemizovat. Černá hlavice se nám zdá tvarově naprosto dostačující, ne-li nejlepší možná. To se však nedá říci o zbylých dvou. Modrá má tvar dosti nevhodný pro uchopení jedním prstem a její výměna byla jednou z prvních věcí, která nás napadla. U poslední červené není situace, tak špatná, ale i zde bychom volili výměnu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Původní tlačítka

Celou tuto situaci naštěstí Saitek bravurně vyřešil přibalenými náhradními hlavicemi, které můžete vyměnit za ty stávající. Nám se zdálo nejlepší vyměnit všechny za černé.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černá tlačítka

Poslední možností, jak si kvadrant zmodifikovat, je nasazením „jedno-hlavice“, která vám sloučí všechny páky v jednu. To však s sebou nese jednu velkou nevýhodu. Připravíte se tak o čtyři možná nastavení v ovládání hry.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spojení v jednu páku

Tolik k hlavicím a můžeme se podívat na páky jako takové. Každá z nich je vedena dírou, která je po stranách opatřena stupnicí. Tato stupnice je dělena po 25 jednotkách od 0 do 100. Lze tedy předpokládat, že daná čísla vyjadřují procenta (výkonu, natočení listů vrtule, atd.). U nuly stupnice nekončí, ale pokračuje do záporných hodnot, které jsou vyznačeny červenou barvou. Zde již bez čísel, avšak dělená podrobněji. Na hodnotě 0 se páky mírně zasekávají a díky tomu poznáte, že jste právě na této hodnotě.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vodící díry se stupnicí

Pod každým vodícím otvorem páky se nachází tlačítko, které má dvě polohy. Každá poloha nese označení písmenem T a číselnou hodnou od 1-6. Zde si můžete nastavit například ovládaní zbraní u bojových simulátorů. U nebojových pak třeba zasunutí a vysunutí podvozku nebo start či vypnutí motoru.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detail tlačítek

Po ergonomické stránce bychom Pro Flight Throttle Quadrant hodnotil spíše průměrně, po výměně hlavic páček, pak jako mírně nadprůměrný.

Tady bychom se ještě zastavili u dílu, který se stará o přichycení k desce stolu. Jeho spodní část totiž obsahuje tři díry, z nichž je jedna osazena kroužkem se závitem. Tento kroužek vede upevňovací šroub. Při podrobnějším prozkoumávání jsme si na jeho spodní části všimli dvou šroubků. Po jejich uvolnění a vyjmutí nám bylo dovoleno zmíněný kroužek vysunout a tím změnit jeho pozici. Díky tomu bylo možné, přichytit TQ k většímu množství různých stolů. Pokud přičteme maximální šířku desky stolu 6cm, musíme konstatovat, že zde splnil Saitek úkol na jedničku.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spodní strana upevňovacího dílu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Posun šroubu

Další otázkou bylo, jak pohodlné bude přichycení do vertikální či horizontální polohy. Zde musíme konstatovat, že jde spíše o to, jakou máte u vašeho PC židli. V případě, že vlastníte židli s opěradly a přichytíte TQ ke stolu horizontálně, bude vám překážet pohybu. Dávat neustále pozor na to, že tam je, moc příjemné není a ani nebylo. Dále jsme v této poloze měli problém s nejnižší polohou páček, kdy jsme si div nevykloubili zápěstí a rameno. Navíc hledání tlačítek na ovládání zbraní se stalo takřka dobrodružstvím. Ve vertikální poloze jsme nenarazili na žádný problém a i ovládání TQ se stalo příjemným. Závěr je tedy takový, že přichycení do horizontální polohy bude spíše problém než pozitivum. Ale i tak je možné, že si v něm spousta z vás najde oblibu. Bude hlavně záležet na tom, jaký máte stůl, židli a styl posedu u počítače.

Poslední věc, kterou jsme ještě nezmínili je připojení. TQ se k počítači připojuje jak jinak než pomocí USB. Délka kabelu je 130cm a zde bychom podotkli, že by ještě pár desítek centimetrů neuškodilo. Kdo z vás má rád kabely na stole, že? Zde bohužel tento problém nastal.

Software a jeho používání

Saitek Pro Flight Throttle Quadrant je samozřejmě plně programovatelný. Máte možnost naprogramovat dohromady 12 funkcí, z toho tři pomocí os páček mezi 0 a 100, tři pomocí os pod nulovou hodnotou a šest pomocí tlačítek. K tomu vám mimo nastavení ovládání přímo ve hře, poslouží i přiložený software SST.

Pokud se rozhodnete nastavit ovládání tímto softwarem, čeká vás trochu mravenčí práce. A zvláště pak ty z vás, kteří nemáte s výrobky firmy Saitek zkušenosti. Jde totiž o to, přiřadit si jednotlivé části TQ ke klávesám definovaným ve hře. Tímto postupem vytvoříte profil, který musíte před hraním dané hry aktivovat.

Testy

Microsoft Flight Simulator X

Zde nenastal nejmenší problém. Stačilo si pouze vybrat, že chceme ovládat letadlo pomocí TQ a již jsme mohli vesele definovat osy a funkce tlačítek. Jelikož je FSX jedním z nejrealističtějších simulátorů na herním poli, taky možnost nastavení TQ zde byla obrovská. Asi největší předností kvadrantu v této hře je možnost nastavit osy tak, že ovládáte jednou pákou pouze jeden motor. Toto nastavení se vám osvědčí ve chvíli, kdy začnete létat s vícemotorovými letadly.

Nastavení probíhá ve dvou fázích. Tou základní je nastavení simple a tou rozšířenou je advanced. V simple nastavení poté nastavujete citlivost a mrtvou zónu pro všechny osy najednou.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Simple nastavení FSX

V advanced pak to samé, ale pro jednotlivé funkce zvláště.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Advanced nastavení FSX

FSX však nabízí více. Pokud budete chtít používat např. zmiňované ovládání jednotlivých motorů zvlášť, musíte ještě do panelu Control Axes. Zde si pak najít danou volbu a nastavit ji pomocí manipulace s pákou ovladače.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení os FSX

Ve hře vše funguje jak má a ani jsme nenarazili na nic, u čeho by nastavené nefungovalo. Nastavení FSX je natolik komplexní, že by vydalo na celý článek a dál se o něm rozepisovat nemá cenu. Určitě k této hře TQ doporučujeme.

Pacific Fighters (IL 2 Sturmovik)

Zde nastala chvíle pátrání, ale nakonec jsme ke zdárnému nastavení dospěli. Stačí pouze v menu nastavení kláves sjet až do spodní části, kde naleznete část zvanou „HOTAS“. Zde dvojklikem označíte danou funkci a poté hýbnete tou či onou páčkou. V tu chvíli dojde k přiřazení a po uložení vaší volby můžete přejít k létání. I v tomto simulátoru se vše chová tak, jak má.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení HOTAS

Bohužel co IL2 nepodporuje, je nastavení pák pro jednotlivé motory, jak je tomu u FSX. Oddíl HOTAS je totiž všeobecný. Ale nezoufejte. Pokud si nastavíte klávesnici tak, že budete moci vybírat jednotlivé motory, budete je moci i samostatně ovládat. To však pouze a jedině pákou nastavenou pro zvýšení/snížení tahu. Toto nastavení FSX také umožňuje.

Lock On – Modern Air Combat

Tato hra je pro nás a nejspíše i pro mnohé z vás tvrdším oříškem. To však nemění nic na tom, že i zde proběhla auto-detekce bez problému. Následná změna nastavení není obtížná, stačí si pouze vybrat herní zařízení, které chcete definovat a nastavení si změnit. Definování tlačítek a os je zde rozděleno do dvou částí, z nichž každou zadáváte zvlášť. Ve hře již TQ nevykazoval žádné problémy.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení os v Lock On

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení tlačítek v Lock On

Star Wars Battlefront 2

Nedalo nám to a vyzkoušeli jsme i pár her ne přímo určených pro TQ. Alespoň ne primárně. Jednou z nich byly SW Battlefront 2, kdy k našemu překvapení ani zde nekladl kvadrant žádný odpor. Dal se bez problémů nakonfigurovat pouze pomoci herního nastavení a létání s X-Wingem tak dostalo další nevídaný rozměr.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení Star Wars Battlefront 2

Railroad Simulátor

Jak jste jistě zpozorovali, všechny námi testované hry neměly s detekcí a konfigurací kvadrantu nejmenší problém. Proto jsme přistoupili k tomuto, takřka šílenému nápadu. Zajímalo nás jak si TQ poradí s hrou, u které by ho snad nikdo nepoužil. V první řadě jsme tedy museli poprvé sáhnout k softwaru SST. Pomocí něj jsme přiřadili dané klávesy k daným osám a byli zvědaví, zda si s tím hra poradí. K našemu velkému zklamání bohužel neporadila. Avšak dospěli jsme k názoru, že to nebylo způsobeno kvadrantem, ale hrou jako takovou. Prvotně není pro toto zařízení hra stavěna a druhotně ani sama změnu nastavení kláves nenabízí. Ale za pokus to rozhodně stálo.

Klady a zápory

+

-

snadná montáž

dílenské zpracování

variabilita

délka připojovacího kabelu

vyměnitelná hlavice

detekce ve hrách

software SST

závěrečné hodnocení

Co tedy říci závěrem. Saitek Pro Flight Throttle Quadrant, je zařízením zaměřeným pouze na určitou skupinu hráčů. Těm však nabídne další rozměr při ovládání a hraní těchto her, a určitě jeho koupě nebude šlápnutím vedle. Hry s jeho detekcí a konfigurací nemívají problém, a pokud ano, je zde vždy možnost vyzkoušet přiložený Saitek Smart Technology software, který je více než komplexní. S vytvořením profilů můžete mít problém, ale nezoufejte, na internetu jsou již hotové profily ke stažení. Jedinou věcí, kterou bychom mohli hodnotit jako negativní, je nepatrně horší dílenské zpracování a možná ještě délka kabelu, který by pár centimetrů navíc určitě snesl.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Drobná vada z výroby

Přesto věříme, že si dnes testovaný výrobek firmy Saitek najde své příznivce. Těm bychom snad ještě doporučili, aby shlédli další kousky firmy Saitek z řady Pro Flight. V některém z příštích testů se na ně určitě dostane.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (23)

Omluva-nedostupnost diskuze

Dobrý den. Tímto bychom se chtěli omluvit všem pravidelným čtenářům, stejně jako náhodným kolemjdoucím, kteří byli ochuzeni o možnost diskuze u tohoto článku z technických důvodů. Zároveň děkujeme všem, kteří na tento defekt poukázali. Diskuze by nyní měla být dostupná všem. Přeji hezký den.

Test

uvideme jestli dizkuze jiz funguje jestli ano dekuji czc za opraveni

Kvalita

Vypada to hodne lacine, spis jako kus snadno rozbitnyho plastu, nez jako odolnej ovladac.

@Septic: Dobrý den, bohužel s tím musím souhlasit. Tedy alespoň z části. Samotné tělo a uchýtný systém je dosti pevný i jeho kvelita je dobrá, ovšem jak už jsem zmínil v recenzi u páček je to trochu horší. Avšak je třeba si uvědomit, že ovladač je určen pro širší veřejnost a stěží ho lze srovnávat s X52, jehož kvalita je opravdu vyšší. Tomu však odpovídá i cena. Rozdíl 1500,- je pro mnohé dosti podstatný. Tento ovladač je spíše jako doplněk, pokud již máte joystick a nehrajete letecké simulátory tak často. Přeji příjemný den.

@Marek Novotný: Zdarec, mám doma tyto páky už víc jak půl roku anemůžu si stěžovat. Snad jenom na zpětný chod, který mi občas spadne z neutrálu... U strojů které mají takovýto revers je tpo dosti nevypočitatelný, ale dá se na to zvyknout a pak už se to nestává. Podle mě nejlepší volba - za ty peníze :)

@Mikyz: Pravdou zůstane to, že příznivci leteckých simulátorů zůstávají v očích ostatních nepochopeni. Obvzlaště tehdy, když na stole leží několik Joysticků, pák, přepínačů a všeho možného.

@Yoshimithsu: kdybych hral často letecke simulatory určite bych do toho šel to je jasne vypada to dobře a funkčnost muže byt taky dobra už podel recenze me dostalo konfigurace tohoto zařizeni.

@Yoshimithsu: já letecké simy nehraju ale chápu to...je to o hodně věrnější pocit když máš v ruce ty páky a ne klávesnici....Viděl sem i ovladač pro MS Train Simulator od RailServe. To by bylo zase asi něco pro mě:)

@Septic: njn po vzhledovy strance se mi take vubec nelibi, saitek tento joystick pekne odflaknul

@marekbauer: Bohužel Saitek má všeobecné trochu problém s kvalitou použitých materiálů. nevím proč, ale mají ve zvyku používat fakt ošklivý lacině vypadající plasty.

Joistic

Ja rozhodne zustanu u klasickeho jojistiku (nevim jak se to presne pise),tohle se mi zda užz moc prehnnane

@Fioz: Tak snad pro příště, je to: JOYSTICK,
http://cs.wikipedia.org/wiki/Joystick Tedy nic ve zlém, ale jojistik mě docela pobavil:)

Joistic

jo i ja zustanu u joistiku.toto mi přijde jako zbytečnost a myslím že lepší ovládání je na joistiku

@ppedrnikar: Dobrý den,
joystick budete muset používat stále. Pomocí TQ se dají ovládat pouze některé věci, jako např. tah motorů, avšak směr letu s ním neovlivníte. Je to pouze jakýsi doplněk, který vám umožní realističtější pocit při hraní. :) Přeji hezký den.

@ppedrnikar: Myslim, ze neni tolik her, aby jsem si to musel nutne koupit ..

@marfy2: Hele:D Nekdo rad simulatory aut, nekdo letadel. Nekdo musi mit volant a pedaly nekdo zase plno joystiku. Kazdopadne je to urceny pro hrace, kteri vyzaduji nejakej ten realizmus pri hrani. Je to proste v nas chlapech, jsme proste hracickari a to je myslim dobre:)

Dotaz

Chtěl bych se zeptat jestli toto herní zařízení funguje ve všech leteckych hrach??

@racer199: Dobrý den,
během recenze jsem nenarazil na žádnou, ve které by nefungoval. Ale i přesto je možné, že se taková najde. Zvláště pak starší hry by s ním mohly mít problém, jelikož s ním nemusely počítat. V tu chvíli nastupuje software SST, který by měl pomoci. :) Přejí hezký den.

Hlavice pák

Pro autora recenze: Ty barevné hlavice pák (a jejich tvar) mají svůj význam. V jednomotorových pístových letounech západní výroby se přesně takto odlišují ovladače plynové přípusti, nastavení úhlu vrtule a nastavení bohatosti směsi. Letu zdar.

@navtomas: Dobrý den,
děkuji za osvětlení, tuto skutečnost jsem opravdu nevěděl. Již na začátku jsem si říkal, že toto odlišení asi svůj význam, ale doteď mi zůstal utajen . :) Přeji příjemný den.

Simulátory

Leteckým simulátorům moc nerozumim. Je to pro mě hrozně nudný. Crysis je mnohem větší morda. To likvidování nepřátel je víc uklidňující. (:

Problém

Zdravím mám problém na win7 64 na 32 byl bez problémů ted na 64 se me chovají páky jako joystick a jen jedna se dá použít jako plyn použil jsem ovladače z CD i s webu Saiteku ale dělá mě to pořád prostě první páka 55-100% druhá 0-55% a tretí 0-100% poradte prosím.

Dotaz

Zdravím, chtěl bych se zeptat, zda se dá tento TQ sehnat někde v Moravskoslezském kraji v kamenném obchodě. Velice rád bych si ho koupil, ale nerad bych ho objednával po internetu.... Ps: nevíte rozměry? hodily by se mi :)

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru