Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Recenze
Hitachi Deskstar 7K250 HDS722512VLAT80 - 120GB 8MB_90562225
Hitachi Deskstar 7K250 HDS722512VLAT80 - 120GB 8MB
Produkt není určen k prodeji.
Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120P0 - 120GB 8MB_1427804872
Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120P0 - 120GB 8MB
Produkt není určen k prodeji.
Seagate Barracuda 7200.7+ ST3120026A - 120GB 8MB_1733392941
Seagate Barracuda 7200.7+ ST3120026A - 120GB 8MB
Produkt není určen k prodeji.
WD Caviar SE WD1200JB - 120GB 8MB_1264501229
WD Caviar SE WD1200JB - 120GB 8MB
Produkt není určen k prodeji.

Již hodně dlouhou dobu dominují trhu s pevnými disky čtyři velcí výrobci – Maxtor, Seagate, Western Digital a Hitachi (dříve IBM). Protože bývá obtížné se rozhodnout pro ten nebo onen, přinášíme Vám nyní srovnávací test 120GB disků pro rozhraní ATA/100 (resp. ATA/133) od všech těchto firem. V recenzi naleznete nejen rychlost jednotlivých modelů, ale i srovnání hlučnosti a teploty.

Přestože trh s pevnými disky není tak sledovaným artiklem jako grafické karty či základní desky, bývá rozhodování o koupi nového úložiště velice obtížné. Roli v tomto výběru hraje nejen výkon, ale i hluk a teploty a asi nejdůležitější je spolehlivost. Ohledně výkonu je to jasné, vše jde jednoznačně naměřit a srovnat, subjektivní dojmy lze popsat i ohledně hluku. Bohužel, spolehlivost Vám nikdo nezaručí, protože každému výrobci se čas od času „podaří“ vyrobit vadnou sérii.

V dnešní recenzi se zaměříme na srovnání pevných disků od všech čtyř největších výrobců na poli pevných disků, tedy od firem Maxtor, Seagate, Western Digital a Hitachi. Pro test jsme vybrali kapacitu 120GB, která je mezi uživateli asi nejžádanější, běžnou rychlost 7200 ot./min a rozhraní Parallel ATA, které je stále volbou pro velký počet uživatelů. Velikost bufferu je u všech disků 8MB. Cena se pohybuje mezi 3100 a 3200 Kč.

Pozn.: Přestože je Hitachi na trhu už asi jeden rok, ne možná všichni vědí, že se jedná de facto o disky IBM. Ovšem výroba se od té doby změnila, takže už se dnes nejedná o jednu vadnou sérii za druho u kvůli maďarské výrobě. Spolehlivostí se tedy Hitachi blíží ostatním konkurentům.

Nejdříve si představíme jednotlivé modely, kterým dáme v recenzi řádně zabrat:

Maxtor DiamondMax Plus 9

Maxtor je jediným výrobcem, jehož disky využívají přenosový protokol UDMA 6, čili ATA/133. Série DiamondMax Plus 9 se vyrábí pro ATA/133 v kapacitách od 60GB (jen s 2MB cache), přes 80GB, 120GB a 160GB (2MB i 8MB cache) až po 200GB (jen 8MB cache). Samozřejmě se vyrábí i modely pro SATA, a to ve stejných kapacitách, ale jen ve verzi s 8MB cache. Kapacita 250GB už je parketou série MaXLine Plus II.

Nyní se vrhněme na specifikace disku Maxtor DiamondMax Plus 9 (informace z programu AIDA32 ):

Výrobce

Maxtor

Název disku

DiamondMax Plus 9

Model ID

6Y120P0

Kapacita

120GB (114 441MB)

Počet ploten

2

Záznamové vrstvy

3

Parametry

232 515 cylindrů, 16 hlav, 63 sektorů na stopu, 512 bytů na sektor

ECC byty

57

Velikost bufferu

8 MB (7936 kB)

Rotační latence

4,17 ms

Průměrná přístupová doba

9,3 ms

Rychlost otáčení

7200 ot./min

Rozhraní

UDMA 6 (ATA/133)

Přenosy Data-to-Host

133 MB/s

Max. interní přenosy

? Mbit/s

Rozměry

146,1 x 101,6 x 26,1 mm

Hmotnost

630 g

Jak vidíte, kapacita po naformátování klesá na 114 441MB, nebo-li 111,8GB. Disk používá dvě plotny, jednou oboustranně, druhou jen z jedné strany, což značí, že je použita hustota záznamu 80GB na plotnu. Disk také obsahuje 57 ECC bytů, což by mělo znamenat větší spolehlivost. Jako jediný v testu je Maxtor vybaven rozhraním ATA/133. A ještě se podíváme, jakými technologiemi je/není disk od Maxtoru vybaven:

SMART

ano

Bezpečnostní mód

ano

Správa napájení

ano

Pokročilá správa napájení

ano

Power-Up in Standby

ne

AAM

ano

48-bit LBA

ne

Zde bych rád podotknul, že SMART disku Maxtor vrací více hodnot než ostatní disky, ale některé hodnoty budou pravděpodobně jen servisní. Přesto se takto o disku dozvíte mnoho. Výhodou je jistě pokročilá správa spotřeba a AAM, nebo-li Automatic Acoustic Management. Naopak, Maxtor není vybaven 48-bitovým LBA adresováním.

Pozn.: Disky od Maxtoru mají jednu takovou „zvláštnost“, která je nepříjemnosti zejména pro recenzenty. Při několika prvních spuštěních totiž používají ověřování zápisu, které značně ovlivňuje benchmarky a zpomaluje zapisování dat. Pokud tedy máte disk Maxtor a zdá se Vám pomalý, mělo by to po několika restartech být v pořádku.

Dále bych chtěl shrnout zkušenosti ohledně hluku a teploty. Provoz disku jako takový je podle mě docela tichý, sice o něco málo hlučnější než moje Barracuda 7200.7, ale přesto mě při práci příliš nerušil. Ovšem, seekování na disku je doprovázeno opravdu velmi hlasitým chrastěním, které naopak mezi jednotlivými disky nemá konkurenci. Když jsem prováděl 10-minutový test přístupové doby na tomto disku, opravdu to bylo znát.

Teplota disku po testech, které dávají disku opravdu zabrat, byla podle SMARTu asi 42 °C. Subjektivně mi ale přišly boční části disku horké a proto bych přiřadil Maxtor k těm více topícím.

Seagate Barracuda 7200.7+

Hustota záznamu u těchto disků Seagate je 80GB na plotnu, ačkoliv nyní se začínají dodávat i modely se 100GB na plotnu. Kapacitu 120GB to sice neovlivní, ale až se objeví na našem trhu 100GB disky, budou jistě stát za úvahu. Méně ploten totiž teoreticky znamená i větší spolehlivost a delší životnost (díky nižším teplotám).

Zde jsou opět specifikace námi testovaného disku:

Výrobce

Seagate

Název disku

Barracuda 7200.7 120026

Model ID

ST3120026A

Kapacita

120GB (114 473MB)

Počet ploten

2

Záznamové vrstvy

3

Parametry

232 581 cylindrů, 16 hlav, 63 sektorů na stopu, 512 bytů na sektor

ECC byty

4

Velikost bufferu

8 MB

Rotační latence

4,16 ms

Průměrná přístupová doba

8,5 ms

Rychlost otáčení

7200 ot./min

Rozhraní

UDMA 5 (ATA/100)

Přenosy Data-to-Host

100 MB/s

Max. interní přenosy

683,2 Mbit/s

Rozměry

147 x 101,6 x 26 mm

Hmotnost

635 g

Formátovaná kapacita disku je prakticky stejná jako u disku Maxtor, ale zato obsahuje disk jen 4 kontrolní ECC byty. Vyhledávací doba je podle výrobce pod 8,5ms, k čemuž je ale potřeba přičíst rotační latenci. Srovnání udávaných a skutečných hodnot uvidíte v testech. Max. přenosová rychlost mezi diskem a bufferem jsou 85,4 MB/s, což odpovídá rozhraní ATA/100.

SMART

ano

Bezpečnostní mód

ano

Správa napájení

ano

Pokročilá správa napájení

ne

Power-Up in Standby

ne

AAM

ne

48-bit LBA

ano

Seagate bohužel není vybaven pokročilou správou napájení, ani technologií AAM. To je docela škoda, neboť Barracudy IV byly díky ní tiché jako myšky.

Přesto je Seagate Barracuda 7200.7+ velmi tichý, a to nejen při běžném provozu, ale při sériovém vyhledávání dat. Samozřejmě disk při seekování lehce chrastí, ale je to nejtišší zvuk ze všech testovaných disků. Seagate topí asi stejně jako Maxtor, SMART hlásil 42 °C, a subjektivně je také relativně teplý. Je to ovšem daň za tichý provoz.

Hitachi Deskstar 7K250

Přestože tedy další série 120GXP a 180GXP byly více méně bezproblémové, uživatelé byli k diskům IBM nedůvěřiví. Proto se IBM rozhodlo v roce 2002 prodat svoji divizi pro výrobu pevných disků společnosti Hitachi. Ta navázala na sérii 180GXP vlastními disky 7K2 50, které nyní dodává v kapacitách od 80GB do 250GB, a to jak pro ATA/100, tak pro SATA.

Zde jsou specifikace disku Hitachi Deskstar 7K250:

Výrobce

Hitachi

Název disku

Deskstar 7K250

Model ID

HDS722512VLAT80

Kapacita

120GB (117 800MB)

Počet ploten

2

Záznamové vrstvy

3

Parametry

239 340 cylindrů, 16 hlav, 63 ssektorů na stopu, 512 bytů na sektor

ECC byty

4

Velikost bufferu

8 MB

Rotační latence

4,17 ms

Průměrná přístupová doba

8,5 ms

Rychlost otáčení

7200 ot./min

Rozhraní

UDMA 5 (ATA/100)

Přenosy Data-to-Host

100 MB/s

Max. interní přenosy

757 Mbit/s

Rozměry

146 x 101,6 x 25,4 mm

Hmotnost

640 g

Disk od Hitachi má o něco vyšší formátovanou kapacitu než předchozí dva, v přepočtu je to 115GB a používá taktéž tři strany dvou ploten (tedy 80GB plotny). ECC byty jsou v tomto případě 4. Co ještě stojí za zmínku jsou vysoké interní přenosy o rychlosti 94,6 MB/s, což se poté odráží na vysokém výkonu disku.

SMART

ano

Bezpečnostní mód

ano

Správa napájení

ano

Pokročilá správa napájení

ano

Power-Up in Standby

ano

AAM

ano

48-bit LBA

ano

Jak vidíte, Hitachi je vybaven vším, čím to jen jde. Tyto technologie jsou výpisem z AIDA32, ale i kdybych uvedl všechny položky, byl by pravý sloupec vyplněn samými „ano“. Znamená to, že můžete využít pokročilou správu napájení, AAM i 48-bitové LBA.

Pozn.: Disk Hitachi používá stejně jako Maxtor ověřování zápisu, takže abyste dosáhli maximální rychlosti, je třeba dané sektory několikrát použít. Mně se osvědčilo několikanásobné zformátování, ovšem problém nastává, když je to Váš jediný disk a vy se chystáte instalovat operační systém.

A co říci k hluku? Bohužel, vysoká výbava si vybírá svou daň právě zde. Subjektivně mi přišel disk od Hitachi při provozu dost hlučný, šlo spíše o vrčení na nižších frekvencích, které může v případě lehkých skříní rozvibrovat plechy. I seekování mi přišlo hlasitější a s ničím si nezadá s Maxtorem. Naopak teploty jsou o něco nižší než u ostatních disků, SMART hlásí 41 °C, subjektivně by to přibližně odpovídalo.

Western Digital Caviar XL

Western Digital vyrábí také několik disků, které již dnes příliš běžné nejsou. Za všechny jmenujme trojici pomalejších 5400 ot./s disků a také jeden 20GB, který má již 7200 ot./s. Jinak tedy dodává WD disky ve všech kapacitách až po 250GB, takže si určitě vyberete.

Specifikace námi testovaného disku od WD jsou zde:

Výrobce

Western Digital

Název disku

Caviar XL WD1200JB

Model ID

WD-WMALC1194655

Kapacita

120GB (134 149MB*)

Počet ploten

2

Záznamové vrstvy

3

Parametry

232 581 cylindrů, 16 hlav, 63 sektorů na stopu, 600 bytů na sektor

ECC byty

74

Velikost bufferu

8 MB

Rotační latence

4,2 ms

Průměrná přístupová doba

8,9 ms

Rychlost otáčení

7200 ot./min

Rozhraní

UDMA 5 (ATA/100)

Přenosy Data-to-Host

100 MB/s

Max. interní přenosy

525 Mbit/s

* - včetně kontrolních bytů

Nejdříve bych se pozastavil u kapacity disku, která je neformátovaná celých 131GB. Ovšem je to jen tím, že kapacita se počítá s 600 byty na sektor, z čehož jich je 74 kontrolních. Po přepočtu získáváme hodnotu 114 473MB, stejně jako u disku Seagate. ECC byty ale znamenají větší spolehlivost. Přístupová doba s rotační latencí dává celkem 13,1 ms, interní přenosy jsou jen 65,6 MB/s. Ovšem této hodnotě bych natolik nevěřil, protože výsledky čtecích testů hovoří o něco lépe.

SMART

ano

Bezpečnostní mód

ano

Správa napájení

ano

Pokročilá správa napájení

ne

Power-Up in Standby

ne

AAM

ano

48-bit LBA

ano

Pokročilou správu napájení u Western Digital sice nenajdeme, ale disk je vybav en technologií AAM. Ta by měla snižovat hluk, ale skutečnost je trochu jiná. WD je hlučný disk a při provozu vydává zvuky na vyšších frekvencích, jakési „svištění“. To již nelze ovlivnit tím, že si pořídíte 15kg skříň od Chieftecu, protože nejde o to, že by disk vibroval. Seekování je dle mého názoru docela přijatelné (vliv AAM). Teplota po zátěži je podobná jako u Hitachi, tedy nic horkého.

Testy disků

Pozn.: Všechny testy kromě Sandry 2004 byly prováděny na nenaformátovaném a nerozděleném disku. Tento postup se mi osvědčil, neboť měření nejsou bržděna jakýmkoliv jiným faktorem jako je operační systém apod. Jen Sandra vyžadovala pro provedení testů naformátovanou datovou partition. Přístupová doba

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přístupová doba měřená různými programy

Jak vidíte, Hitachi a Maxtor udávají velice přesné hodnoty, co se přístupové doby týče, naopak WD a hlavně Seagate schopnosti disku trochu nadsadily. Nejrychlejší, a to celou milisekundu, je disk Hitachi, o druhé a třetí místo se perou Maxtor a WD. Naopak Barracuda 7200.7 je o více než 2ms pomalejší než Hitachi a usadila se na chvostu. Je také vidět, že všechny programy měří přístupovou dobu téměř stejně (rozdíl max. 0,6ms).

HDTach 2.61

Velice známý je také software HDTach. Použil jsem verzi 2.61, protože je mnohem přesnější než novější 2.70 (měří několikanásobně více sektorů). Jedná se o syntetický test na nerozděleném disku a měří se schopnosti sekvenčního čtení a zápisu. Zde jsou jednotlivé grafy naměřených hodnot a můj shrnující graf:

Grafy z benchmarku HDTach 2.61 (zleva Maxtor, Seagate, Hitachi, WD)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výsledky z HDTachu 2.61 ve shrnujícím grafu

Zde, stejně jako tomu bude v testech následujících, se projevují interní rychlosti přenášených dat. Vede Hitachi, jehož čtení z bufferu se blíží 85 MB/s a za ním je Maxtor, jehož interní přenosy jsou uzpůsobeny připojení přes ATA/133. V součtu byl ovšem Maxtor předstižen Seagatem, který má velmi dobrou rychlost zápisu (o 20-25% rychlejší než zbytek). Interní přenosy naopak brzdí WD, který nepřekročil 70 MB/s u čtení z bufferu.

DiskSpeed32

Dalším podobným testem jako HDTach je DiskSpeed32, který taktéž dokáže změřit nejen přístupovou dobu, ale hlavně rychlost sekvenčního čtení. K tomuto měření využívá sektor po sektoru, takže test na 120GB trvá kolem 45 minut a rychlost je opravdu přesně spočtena pro celý disk. Zde jsou opět jednotlivé grafy a poté shrnutí v našem grafu:

Grafy z benchmarku D iskSpeed32 (zleva Maxtor, Seagate, Hitachi, WD)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výsledky z DiskSpeed32 ve shrnujícím grafu

Protože se jedná jen o testy čtení, přehodilo se nám pořadí na druhém a třetím místě, jinak jsou výsledky podobné. Svou rychlost bufferu dokázalo opět Hitachi, ovšem průměrná rychlost čtení je nejlepší u Maxtoru, který se blížil 50MB/s. Naopak malou interní rychlost a zároveň i nižší maximální rychlost předvedl Western Digital.

AIDA32

Dalším testem na obdobné základu je AIDA32, kterou jsem zmiňoval již v její primární funkci, a to informativní. Ovšem AIDA32 dokáže i testovat disky, a to v mnoha ohledech – k dispozici jsou testy lineárního čtení, náhodného čtení, čtení z bufferu, lineárního zápisu a náhodného zápisu a také přístupové doby na celém disku. Z důvodu, že pro každý test je samostatný graf, zde uvádím jen odkazy bez náhledů. Shrnutí údajů nalezete ovšem v grafech.

Maxtor

Seagate

Hitachi

WD

Čtení z bufferu

Lineární čtení

Náhodné čtení

Lineární zápis

Náhodný zápis

Podrobné grafy z benchmarku AIDA32

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výsledky z benchmarku AIDA32 – testy čtení

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výsledky z benchmarku AIDA32 – testy zápisu

V testech čtení se nám situace opět opakuje a není třeba je komentovat. Snad jen, že rychlost čtení u disku Seagate je o něco slabší než u Western Digital, který posunul na poslední místo opět špatný výsledek čtení z bufferu. Zajímavá situace je u zápisov ých testů. Maxtor se svou rychlostí 47MB/s vyhrává a naopak Seagate, který měl skvělý výsledek v HDTachu, propadl. Je tak vidět subjektivita testů a jiná používaná metodika.

PCMark04

Dalším syntetickým benchmarkem je PCMark04 od Futuremarku, který ovšem ve své podstatě využívá praktické testy. Výsledné skóre se totiž skládá z testů XP Startup (spouštění Windows XP), Application Loading (načtení aplikace), Fily Copying (praktická rychlost kopírování) a General HDD Usage (směsice různých čtecích a zápisových testů). V tomto testu se projevují větší rozdíly mezi jednotlivými disky. Protože PCMark04 neprodukuje žádné čtecí křivky apod., uvedu jen grafy s naměřenými hodnotami:

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

PCMark04 – celkové skóre

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

PCMark04 – Výsledky jednotlivých testů

Situace kopíruje předchozí testy, ale rozdíly se zde trochu zvětšují. Celkové skóre vede Hitachi o 10,6% před dvojicí Maxtor, Western Digital, poslední je zde se ztrátou 7,1% Seagate. Pokud si ale vezmeme jednotlivé složky, je vidět, že na celkovém skóre má největší podíl kopírování souborů. V něm je rozdíl mezi Hitachi a Seagate celých 12MB/s, tedy 45%! Ale i zbylé testy hovoří o mamutím výkonu disku Hitachi a Maxtor zde nestíhá, nehledě na ostatní disky.

Sandra 2004

Posledním testem, který jsem na testovaných modelech prováděl, je SiSoftware Sandra 2004. Ta umí testovat sekvenční, náhodné čtení a zápis a také čtení z bufferu a zápis do bufferu. Sandra také umí měřit přístupovou dobu, ale protože ji zaokrouhluje na celé milisekundy a navíc vyhazuje hodnot y jako 6 ms nebo 7 ms, vůbec jsem tato čísla nebral v úvahu. Zde jsou screenshoty naměřených údajů a shrnutí v grafech:

Screenshoty z benchmarku Sandra 2004 (zleva Maxtor, Seagate, Hitachi, WD)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Sandra 2004 – Drive Index

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Sandra 2004 – testy čtení

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Sandra 2004 – testy zápisu

Celkový index, který Sandra naměřila, hovoří tentokrát pro disk Maxtor, ačkoliv rozdíly mezi jednotlivými disky jsou nepatrné. Zajímavější jsou hodnoty čtecích a zápisových testů. Ve čtení z bufferu se tentokrát za vítězný Hitachi zavěsil Seagate, Maxtor pokulhával o 7MB/s a poslední byl opět WD. Sekvenční čtení bez přesnosti na desetiny vychází zhruba stejně, náhodné čtení taktéž. Zápisové testy dopadly podobně a není třeba je komentovat.

Závěr

výkonu hluk Hitachi Deskstar 7K250 Seagate Barracuda 7200.7+

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (42)

Bravo !

Moc, moc pekny test !

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Ano souhlasim test je pekny, presto bych mel vyhrady. Ale myslim, ze kazdy clovek, ktery ma tu moznost se potkat s podobnym HW sam take sam usoudi jaky disk si vybrat. ad1: Hitachi - ano vykon, ne hluk. WD - ano hluk, ale pokud mate novy disk nejakou dobu je nejtissi. K jeho vykonum se nebudu vyjadrovat, jsou "mirne" jine. Maxtor. Skvele disky, jen ten hluk kdyby byl mensi. Seagate - myslim ze jsou to jedine disky, ktere bych opravdu doporucil. Kazdopadne autore, jen tak dal lepsis se milovymi kroky ;-)

@Liquid_PCT: Osobne mam Maxtora 120GB S-ATA a nejaky hluk jsem fakt nezpozoroval, porad plati, ze hlucnejsi jsou vetracky v systemu, a to mam zdroj Fortron LowNoise a chladic Artic Cooler 2...

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Jdu do Hitachi.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Opravdu pekny testik :)

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Koupil jsem od CZ Hitachi7K250 120 SATA a nemuzu si ho vynachvalit, muzu rict a vlastni zkusenosti, ze vedle stejneho disku Hitachi7K250 120 PATA, neni skoro vubec slyset!!! Seagate jsem mel a opravdu by se na nem daly smazit rizky. WD je pomalyyyy. Takze je to jasne? 7K250 SATA rulez ;)

@VIRTUSAK: Jste si jistý, že mezi disky ze stejné série 7K250 je rozdíl v hluku při použití PATA a SATA sběrnice?
Mohl byste změřit rozdíl ve výkonu v závislosti na PATA/SATA sběrnici tohoto modelu? Byl bych vám (a nejen já) velmi vděčný.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Jak jsem jiz psal, mel jsem oba disky zde na stole. Bohuzel PATA 7K250 neni muj, jen jsem tu instaloval jinou masinu. doufam, ze se mi do konce tydne podari navstivit stastneho majitele a pustit tam alespos Sandru. Vysledky tady pak vystavim. K te hlasitosti: nemelo by tomu tak byt, ale opravde SATA je tizsi. A Seagate mi nesmi domu!! Dnes mi kleknul Seagate Barracuda 80GB. 70GB data je v .........

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mam doma Hitachi Deskstar 7K250 HDS722512VLAT80 - 120GB a jsem sním zatím velmi spokojen co do výkonu, teploty i hluku, a jinak mam také disk predchozý generace od stejné firmy také 120 GB - 8MB a zatím drží (mam ho asi třičtrvtě roku).Jinam velmi pěkná recenze dávám za ní jedna.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Jo článek je to pěknej ale když se v této době odsoudí firma WD že dělá hlučné HDD tak si myslím že je něco špatně. Bylo tomu tak ale s nástupem Raptora 74GB a přechodem na fluidní ložiska se situace mění. Z toho důvodu bych nedělal ukvapené závěry. Přiznávám že přechod trval déle než je zdrávo ale je tu a je nutno s ním počítat. Jinak mam WD120JD a píská což se o Barakudě 160GB říct nedá, ale zase je na něj spolehnutí :-).

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Já mám v recenzi uváděného Seagatea a jsem s ním naprosto spokojenej. Ten disk není prakticky slyšet (narozdíl od Hitachi/IBM, Maxtoru) .. A že má o krapet horší výkonnostní parametry, na tom už stejně prakticky nesejde. Tichý chod je (alespoň pro mě) důležitější.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mám dva Maxtory 120GB, oba stejný model (ten co je v recenzi), jeden koupený před rokem, jeden před měsícem. Ten před rokem má 4 hlavičky, ten před měsícem 3 (podle sériového čísla firmware). Starší je navíc o poznání hlasitější při seekování, na druhou stranu je pocitově v tomtéž rychlejší. Když byl ten první nový, nebyl takřka slyšet - i když neběželo nic než disk (všechny větráky v kompu byly vypnuté) musel jsem mít ucho asi 20 cm od disku, abych ho slyšel. Po roce, když ho zapnu pěkně hlasitě píská (za chvíli pak přestane).
Osobně vidím problém právě v tom, že se v testech používají nové disky, takže člověk neví, co se mu s tím stane za půl roku nebo rok. Jednak, třeba Maxtor si ty desky lepí podle toho jak se mu to zrovna hodí a do stejného modelu nacpe různé plotny, což by mi třeba dost vadilo, kdybych ty svoje dva disky chtěl je v RAIDu (jako že nechci).
Jinak jsem spokojen, jen čekám co budou dělat fluidní ložiska za nějakou dobu.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

ted jsem koupil maxtor 120 tak uvidime co bude delat, jinak mam starsi baracudy 60 a 80 a bez vetracku bych je upekl, hluk z disku mi nevadi, protoze pro cache provozuji stare 2 GB SCSI disky a v jejich hluku se vse ztrati

@nit: ja si ted koupil 2x Maxtor MaXLine Plus II 7Y250P0 250GB a
maximalni spokojenost. Co se tyce hlucnosti nejsem schopnej
posoudit, protoze mam jen u tech hdd 2x8cm vetraky...jj holt data sou nejdulezitejsi a pro hdd je vysoka teplota jista a
pomala smrt. Ma to ale jednu nevyhodu...obe dve 250 sou uz plny a na novy nemam:( :).
P.S...prumerna teplota, kterou me hlasi smart je kolem 30 C.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Teest je pěkný, ale jako správný LAMER se zeptám : Co je ATA a co je SATA a jekej je v tom rozdil???
Diky

@Ruda: Zkratka ATA jako taková znamená přenosový protokol mezi diskem a základní deskou. To, co v článku označuji jako ATA, je tzv. Parallel ATA, což znamená, že jsou data přenášena paralelně (souběžně) 40 nebo 80 vodiči (standardní 40- nebo 80-žilový kabel). Maximální teoretická rychlost P-ATA je 133 MB/s, ale většinou se používá jen ATA/100. SATA, nebo-li Serial ATA je specifikace používaná necelý rok a základní odlišností je sériový přenos dat (tedy za sebou). Dovoluje tak používat pouze 4-žilový kabel o šířce zhruba 1cm. Dále umožňuje tzv. NCQ (Native Comman Queuing), což je řazení příkazů tak, aby disk snadněji pracoval. Bohužel není NCQ zatím podporováno. A nakonec umí SATA rychlejší přenosy, v první, současné verzi až 150 MB/s, druhá generace bude umět 300 MB/s.

@Zdeněk Kabát: Díky za vysvětlení...Znamená to, že když v popisu základní desky je SATA musím koupit jen disk s tímto přídomkem...tuším správně? Asi jo...
Každopádně dík

@Ruda: Ne ne, takto se na nové standardy nepřechází. Všechny současné desky samozřejmě obsahují alespoň dva IDE konektory pro P-ATA disky, čili lze zapojit klasicky až 4 zařízení. SATA je jako doplněk, ale lze toto rozhraní použít samozřejmě i pro hlavní systémový disk.

@Zdeněk Kabát: hmm tak to uz z toho moudry nejsem...
Dam priklad : Chci si koupit desku ASUS P4P800/SATA/1394/GL,skt.478/800,DualDDR400 a disk Seagate 120GB,8Mb, 7200ot/min a ted ATA nebo SATA???
Co je tedy lepsi?

@Ruda: Lepší je SATA, ale lze použít oba typy.

@Zdeněk Kabát: Nabízím jiný závěr:
V současné době je PATA končící technologie. Je šance, že za rok, nebo za dva už nebudou PATA disky srovnatelné se SATA dneska jsou (resp. mezi PATA a SATA není žádný výrazný rozdíl).
Pokud je na desce PATA řadič tak bych raději koupil PATA disk, který je o něco levnější, snáze se za rok prodá, dá se strčit do šuplíku nebo do externího USB, Firewire boxu atd.
Za rok nebo dva, až (snad) bude SATA vyladěná technologie, půjdu do ní.

@Richard Musil: souhlas

@Richard Musil: Jak se da pripojit ATA disk k USB?

@Luc: Jsou na to USB rámečky, kam se 3,5" IDE disk vloží a pak se to celé pomocí USB připojí k PC (pokud nedostačuje napájení z USB (asi vždy), připojuje se ještě napájecí adaptér). V tomto je SATA lepší - stačí redukce ze SATA na IDE, obyčejný IDE šuplík do PC a už se klidně může odpojovat a připojovat za chodu PC (protože je přes tu redukci pichlej k SATA řadiči, jež možno odpojit za chodu).

@Luc: K tomu co psal Robotron. Osobně jsem měl taky šuplík (IDE PATA) a zrušil jsem ho, právě proto, že:
1) disk nešel odpojit za chodu
2) bylo potřeba montovat šuplík do všech počítačů, kam jsem disk chtěl připojit.
Výhoda USB nebo Firewire ext. boxu je v tom, že do počítače se nemusí montovat nic. Velikost je zhruba stejná jako velikost klasické "zásuvky" na 3,5" disk a disk se dá taky odpojit za chodu. Problém je, aby počítače měli USB 2.0, nebo Firewire (po USB 1.1 je to o ničem).

Napájení

Zajímalo by mne, co se skrývá pod tou položkou pokročilá zpráva napájení a power up in stand by... Díky moc!

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mam take toho Seagate, asi mesic a zatim jsem nadmiru spokojen. Drive jsem mel IBM(Dnes Hitachi) byla to 40ka...taky jsem s ni byl velmi spokojen...byl narozdil od predchoziho disku 4.3GB(docela pokrok co:-)) neuveritelne tichy a rychly. Vybral jsem ho jen kvuli te rychlosti. A pred mesicem mi proste odesel - povolilo tesneni a vakum v hajzlu. Nejdriv jsem myslel ze prijdu o vsechny filmy, mp3, fotky a vubec vsechny dokumenty, jelikoz jsem uz pul roku nezalohoval(kdyz se ten disk nepos.. rok, tak ted uz se nic nestane) Koupil jsem tuto 120 a zkusil jsem je oba zapojit a zkopirovat...nastesti se IBM definitivne dotocil az 400MB pred koncem, tak jsem o moc veci neprisel, ale nastvalo me ze jsem za ten disk dal asi 8tkc a ted je proste na vyhozeni(byl po zaruce). Takze IBM/Hitachi uz nikdy vic...nevnucuji nikomu svuj nazor, ale je tady dost velka sance, ze pokud koupite hitachi, dospejete k nemu sami...i kdyz to nikomu nepreji. Z meho prvniho PC, rok 1989, mam stale funkcni(dokonce bez vadnych clusteru) 170MB disk Quantum a 4.3GB Seagate taky stale slape. Vypozoroval jsem zajimavou(nebo mozna ne:-))) vec - cim novejsi elektronika, tim vic se to sere...1.mobil Siemens S6 power mi vydrzel dodnes bez jedine opravy, krome vymeny baterie plne funkcni...S nynejsim Ericssonem musim bez nejmensiho prehaneni pravidelne kazde 3 mesice do servisu. Jednou signal, pak displej, pak vada FW, lame se adapter nabijecky... a je to tak se vsi novou elektronikou...

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mam take toho Seagate, asi mesic a zatim jsem nadmiru spokojen. Drive jsem mel IBM(Dnes Hitachi) byla to 40ka...taky jsem s ni byl velmi spokojen...byl narozdil od predchoziho disku 4.3GB(docela pokrok co:-)) neuveritelne tichy a rychly. Vybral jsem ho jen kvuli te rychlosti. A pred mesicem mi proste odesel - povolilo tesneni a vakum v hajzlu. Nejdriv jsem myslel ze prijdu o vsechny filmy, mp3, fotky a vubec vsechny dokumenty, jelikoz jsem uz pul roku nezalohoval(kdyz se ten disk nepos.. rok, tak ted uz se nic nestane) Koupil jsem tuto 120 a zkusil jsem je oba zapojit a zkopirovat...nastesti se IBM definitivne dotocil az 400MB pred koncem, tak jsem o moc veci neprisel, ale nastvalo me ze jsem za ten disk dal asi 8tkc a ted je proste na vyhozeni(byl po zaruce). Takze IBM/Hitachi uz nikdy vic...nevnucuji nikomu svuj nazor, ale je tady dost velka sance, ze pokud koupite hitachi, dospejete k nemu sami...i kdyz to nikomu nepreji. Z meho prvniho PC, rok 1989, mam stale funkcni(dokonce bez vadnych clusteru) 170MB disk Quantum a 4.3GB Seagate taky stale slape. Vypozoroval jsem zajimavou(nebo mozna ne:-))) vec - cim novejsi elektronika, tim vic se to sere...1.mobil Siemens S6 power mi vydrzel dodnes bez jedine opravy, krome vymeny baterie plne funkcni...S nynejsim Ericssonem musim bez nejmensiho prehaneni pravidelne kazde 3 mesice do servisu. Jednou signal, pak displej, pak vada FW, lame se adapter nabijecky... a je to tak se vsi novou elektronikou...

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mam take toho Seagate, asi mesic a zatim jsem nadmiru spokojen. Drive jsem mel IBM(Dnes Hitachi) byla to 40ka...taky jsem s ni byl velmi spokojen...byl narozdil od predchoziho disku 4.3GB(docela pokrok co:-)) neuveritelne tichy a rychly. Vybral jsem ho jen kvuli te rychlosti. A pred mesicem mi proste odesel - povolilo tesneni a vakum v hajzlu. Nejdriv jsem myslel ze prijdu o vsechny filmy, mp3, fotky a vubec vsechny dokumenty, jelikoz jsem uz pul roku nezalohoval(kdyz se ten disk nepos.. rok, tak ted uz se nic nestane) Koupil jsem tuto 120 a zkusil jsem je oba zapojit a zkopirovat...nastesti se IBM definitivne dotocil az 400MB pred koncem, tak jsem o moc veci neprisel, ale nastvalo me ze jsem za ten disk dal asi 8tkc a ted je proste na vyhozeni(byl po zaruce). Takze IBM/Hitachi uz nikdy vic...nevnucuji nikomu svuj nazor, ale je tady dost velka sance, ze pokud koupite hitachi, dospejete k nemu sami...i kdyz to nikomu nepreji. Z meho prvniho PC, rok 1989, mam stale funkcni(dokonce bez vadnych clusteru) 170MB disk Quantum a 4.3GB Seagate taky stale slape. Vypozoroval jsem zajimavou(nebo mozna ne:-))) vec - cim novejsi elektronika, tim vic se to sere...1.mobil Siemens S6 power mi vydrzel dodnes bez jedine opravy, krome vymeny baterie plne funkcni...S nynejsim Ericssonem musim bez nejmensiho prehaneni pravidelne kazde 3 mesice do servisu. Jednou signal, pak displej, pak vada FW, lame se adapter nabijecky... a je to tak se vsi novou elektronikou...

@Calitri: Tedy tohle by mě zajímalo:jak se pozná na disku, že mu odchází - augerechnet vakuum?!! Já si myslím, že v disku vakuum není - maximálně tak vodík - protože hlavy "plavou" na tenké plynové vrstvě.Pokud nové disky brousí hlavama plotny, poučte mě...Ale s tou elektronikou: prostě ať žije outsourcing - pohyb za levnou pracovní silou :-(.....

@Ondrak: Vodík v disku? To asi těžko. V disku je buď podtlakovaný (zředěný) čistý vzduch nebo inertní plyn (dusík apod.).

@Calitri: A nebo taky čím novější disk, tím víc se používá a tím dřív mu skončí životnost. Hlavně mi netvrď, že tu 170-ku disk používáš každej den a denně!

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

DObrý den, jak je na tom WD s fluid. ložisky?V ceníku jsem ho nenašel...Dík

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Mám takový malý dotaz. Kde a jak se dá nastavit AAM? Pokud se teda nastavit nějak dá. Nebo je to záležitost výrobce a disk si to nastavuje automaticky?

@Dakkon: AAM se dá nastavit speciální utilitou, kterou dělá výrobce disku. Většinou je to utilita, kterou se přepíná DMA režim disku na pomalejší(pro starší desky, které neumí UDMA66/100), mimo jiné se tam také dá zjistit teplota disku a hodnoty SMART monitoringu.

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Je k necemu 48-bit LBA? K cemu se to da pouzit? Diky za odpoved

Test 120GB ATA disků: Který je nejlepší?

Sqelej test, kterej jsem hledal! Jako další by to chtělo testík 160tek popř. ještě PATA,SATA. IMHO začínají být cenově výhodnější disky 160GB!

@andy79+: To je fakt, ale problém 160GB a větších disků je ten, že je nedáš jen tak do starých desek, které umí max. 137GB disky. To je taky odpověď na to, co je to 48-bitové LBA. Původní bylo 28-bitové, a je to jednoduše bitová délka, podle které se určuje číslo sektoru. Když deska umí dešifrovat pouze 28bitové číslo, tak lze adresovat pouze maximálně 2^28 sektorů, což je 137GB. Nový standard je 48-bitové LBA, které je schopno adresovat 2^48 sektorů tj. 144 PB. Takže u 120GB je to zbytečnost..protože nemá víc jak 137GB:-), u větších disků je to nutnost.

A co samsungy??

článek supr, akorát mi tam tak trochu chybí samsungy... (přeci jenom maj trošku poladěnou práci s cachkou a to je vidět na datovejch přenosech

Morce suk

jsem teplej a shanim kluka dik za odpoved

:)

nic moc

Re: morce suk

Tak to jsi na špatným místě, tady je teplá jen zahřátá elektronika

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru