Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Umírající král mainstreamu Sapphire Atlantis x800 GTO Fireblade

Umírající král mainstreamu Sapphire Atlantis x800 GTO Fireblade

Recenze
Sapphire Atlantis ATI Radeon X800 GTO Fireblade 256MB, PCI-E_1885083020
Sapphire Atlantis ATI Radeon X800 GTO Fireblade 256MB, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.

Sapphire, oficiální partner ATi, již dříve vypustil do světa svojí rodinu grafických karet Ati Radeon GTO, my se podíváme na tu s přívlastkem Fireblade (ohnivé ostří). Fireblade je grafická karta s jedním z nejlepších poměrů cena/výkon.

Sapphire, oficiální partner ATi, již dříve vypustil do světa svojí rodinu grafických karet Ati Radeon GTO, my se podíváme na tu s přívlastkem Fireblade (ohnivé ostří). Fireblade je grafická karta s jedním z nejlepších poměrů cena/výkon. Od ostatních „obyčejných“ GTO jí dělí použití velkého dvouslotového chladiče a 1.6 ns pamětí. Nejdříve se podíváme, jak si papírově vede proti ostatním grafickým kartám.

x800GTO Fireblade je určen do PCI express 16x slotu, ale narozdíl od výkonnějších karet postrádá externí napájení. Na grafické kartě najdete pouze jeden DVI výstup, klasický D-Sub pro připojení CRT monitorů a levnějších LCD panelů a TV-out. Karta není vybavena vivem, pouze televizním výstupem s maximálním rozlišení 1024x768 bodů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výstupy, mřížka chladiče a layout plošného spoje (PCB).

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zespoda je vidět hliníkový heatspreader, je sice lepší než nechat paměti nechlazené, ale paměti ze spodní strany by si určitě zasloužily lepší chlazení.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fireblade se vejde i do menších desek. Na obrázku je moje ASUS P5GD1-VM (mikro ATX). Černý „vysavač“ pod PCI express slotem nebyl v průběhu testování přítomen, aby nedošlo ke zkreslování výsledků.

Jádro

Ve firebladu tiká jádro R480 (nejnovější jádro – Radeony x850), ale může být použitý i jiný čip – R423 (2. vyrobené jádro po R420 – řady XT, XT PE, SE, PRO) nebo R430 (3. jádro -x800 a x800XL). Jádro je vyráběno buď 110 nm low-K (R430), 110 nm (R430) nebo 130 nm low-K (R423 a R480) a z výroby je taktováno na 400 MHz. Jádro obsahuje 160 miliónů tranzistorů, které obsluhují 12 paralelních pixel pipelines a 6 vertexových procesorů a podporuje API (application program interface) Microsoft DirectX 9.0b a OpenGL 2.0.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pod velkým chladičem je nanesená stříbrná teplovodivá pasta, pokud ji setřete, zjistíte označení čipu pod ní. Opravdu se jedná o jádro R480.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Architektura čipu R480 v grafické kartě Radeon x800 XT. Architektura čipu x800 GTO má pouze 12 pixel pipelines a PCI express 16x namísto AGP 8x.

Nové technologie čipu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

3Dc – komprese normálových map

Normálové mapy mohou ušetřit spousty „zbytečných“ polygonů. Výsledný objekt obsahuje pouze 6,6% polygonů plus normálovou mapu.

SMARTSHADER HD - vylepšené Pixel Shadery

SMOOTHVISION HD – vylepšený Anti-Aliasing (Temporal AA), Anizotropní filtrování a další efekty jako je např. Light shaft rendering.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Anizotropní filtrování v akci. Jak můžete vidět při 16x filtrování je vidět mnohem více detailů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vylepšen F-Buffer, Hyper Z HD – účinnější práce v porovnání s předchozími verzemi jader

VIDEOSHADER HD – pomáhá při přehrávání a streamingu videa

Displacement mapping (Deformační mapa)

Deformační mapa umožňuje přidat Z souřadnice obyčejné textuře. Ty se poté „vytlačí“ a vznikne vymodelovaný povrch, který je mnohem plastičtější než obyčejná textura nebo shader.

Subsurface scattering – shader umožňující průsvitnost materiálů jako je např. svíce či lidské tělo

Light Shaft Rendering – umožňuje používat volumetrická světla (světla s viditelnými paprsky reagujícími na objekty)

Depth of field (Hloubka ostrosti) – podstatně vylepšená. Určuje, kde bude obraz rozmazaný a kde nikoli.

Paměťové čipy

Grafická karta je osazena osmi 32-megabytovými GDDR3 paměťmi firmy Samsung s označením K4J55323QF-GC16. Jedná se uBGA paměťové čipy, které proti TSOP pamětem mají menší velikost a lepší parametry. GDDR 3 paměti se vyrábějí už pouze v BGA pouzdrech, mají čtvercový tvar, zatímco TSOP pamětí jsou obdélníkového tvaru .Taktovány jsou na 980 MHz, ale jejich teoretický strop je až 1200 MHz. Při 256-bitové sběrnici je jejich teoretická přenosová rychlost 31,4 GB/s.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pohled na GDDR3 paměti firmy Samsung.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výpočet teoretické maximální frekvence pamětí

Chlazení

O chlazení čipu a 4 pamětí se stará masivní dvouslotový chladič navrhnutý pro x850 XT PE. Chladič vyfukuje teplý vzduch ze skříně, což je rozhodně šťastné řešení. Musím přiznat, že chladič je dost hlučný, mnohem hlučnější než Intelovský boxovaný chladič, zejména na svých 100% otáčkách. Co se týká hlučnosti to tedy není žádná výhra, ale co nestíhá v hlučnosti vyvažuje svojí účinností, i po přetaktování čipu téměř o 40% držel teplotu na 70°C. Této teplotě dozajista napomáhá heatsink složený ze dvou částí. Vrchní část a část na čipu je z mědi, spodní část z hliníku nebo z jiné slitiny. Z druhé strany chladí zbylé 4 paměti jednoduchý heatspreader. Chladič je termoregulovatelný, jeho základní hodnota, bez přetaktování, je 54% a závisí na teplotě čidla v čipu. Fireblade má dvě čidla: GPU (čip) a GPU environment (víceméně paměti, doslova se jedná o okolí hlavního čipu R480). Chladič můžete nahradit třeba výrobkem Arctic cooling VGA Silencer 5 ATI (rev. 2), bohužel si za něj budete muset připlatit asi 700 Kč. Silencer je oproti originálnímu chladiči mnohem tišší.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jak je vidět na obrázku, pasivní část se skládá ze 2 částí, měděné a hliníkové (nebo nějaká slitina). Na pamětech je použitá klasická „žvýkačka“, tzn. bílá teplovodivá pasta.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detail heatspreaderu a žebrování chladiče.

Přetaktování

Jádro - pokud máte jádro R480 můžete si pískat, toto jádro je jak dělané na přetaktování (s ostatními jádry je to trochu horší, ale neděste se). Na jeho základní frekvenci 400 MHz je značně podtaktované, vždyť ASUS nabízí graf. kartu x850 XT PE se stejným chladičem a stejným jádrem na frekvenci 540 MHz a to ještě se všemi vykreslovacími pipelines, což přináší další zahřívání. TriXX mi přes Extreme našel maximální frekvenci jádra 490,5 MHz, což je o 23% vyšší frekvence. Přes Ati Tool se mi podařilo dosáhnout maximální frekvence 576 MHz, při kterých počítač zamrzl. 565 MHz se ukázalo jako stabilní. Jádro mě přetaktováním trochu zklamalo, ale možná budete mít větší štěstí, na některých serverech se podařilo vytaktovat přes 600 MHz.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přetaktovávací utilita z dílny Sapphiru.

Paměti – jak sem již řekl na začátku, základní frekvence pamětí je 980 Mhz a jejich teoretický strop až 1200 MHz. TriXX našel maximální hodnotu 1147,5 MHz (o 17% vyšší). Jejich maximální frekvence však ležela ještě výše. Při frekvencích nad 1250 MHz se již objevovali obrazové artefakty. Frekvence 1240 MHz byla stabilní a bez obrazových artefaktů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Latence pamětí lze změnit např. v AtiTool, ale pozor toto nastavení je pouze pro zkušené overclockery, ti co by neradi viděli černou obrazovku po startu PC, ať na tuto tabulku raději nesahají.

Odemykání pipelines – na některých serverech se objevili zprávy, že graf. karty Sapphire GTO mají 4 zbylé pipelines pouze zamčené a díky tomu jdou odemknout přehráním BIOSu hacknutým BIOSem. Žádnou z  karet Sapphire s jádrem R480 nelze softwarově odemknout (karty, které lze odemknout jsou např. Connect 3D nebo PowerColor, bohužel ty se na českém trhu špatně shánějí). Jediné, čeho po přehrání BIOSu dosáhnete je to, že vaše graf. karta se bude hlásit buď jako x850 PRO nebo jako x800/x850 Series. Jediné odemykatelné karty z řady Sapphire x800 GTO jsou Sapphire x800GTO2 a karty se staršímy jádry. Odemknutí pipelines u této karty zvýší výkon asi o 10+ %, ale sníží možnosti jejího přetaktování.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ati Tool, okno Settings. Na prvním obrázku je vidět použité jádro R480 (chip type), dále pak velikost paměti, šířka sběrnice a počet aktivních (otevřených) pipelines. Na druhém obrázku jsou vidět skrytá nastavení, přístupná pouze při držení klávesy Shift při otevírání okna Settings. Aby šly otevřít čtyři další pipelines, muselo by v být řádce CONFIG_DIE_FUSES místo B písmeno F a v řádce pod by muselo být místo E písmeno F.

Výkon

Při testech byla grafická karta nastavena v režimech:

Standart – bez přetaktování (400/980), termoregulace

Extreme – přetaktování přes TriXX (490,5/1147,5) – automatický overclocking, 100% otáček

Přetaktovaná – přetaktováno přes AtiTool (550/ 1240), 100% otáček

Výsledky testů jsou rozděleny do třech kategorií (syntetické, aplikační a herní).

Syntetické:

3D mark 2001 SE – build 330, MadOnion.com

3D mark 2003 – build 360 – FutureMark

3D mark 2005 – FutureMark

PC mark 2005 – FutureMark

Aplikační:

Cinebench 2003 – 32-bit verze – Maxon

SpecView 8.1

Herní:

Quake IV - verze 1.0.5 - IdSoftware

Counter-strike Source - Valve

Testovací soustava:

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ve skříni Eurocase ML 5412 byly navíc namontovány dva 80 mm ventilátory CoolerMaster (2500 rpm, bez termoregulace).

Ovladače:

Catalyst 5.13 Extreme Ati 1.5.13– AI level nastaven na high. Žádné jiné tweakování.

Teplota:

Teplota byla sledována pomocí programu Ati Tray Tools (autor Ray Adams) a byla odečtena po hodinovém běhu 3D marku 2001 SE. Ve 2D byla odečtena po15 minutách provozu bez 3D aplikací. V tabulce jsou uvedeny maximální hodnoty.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jak je vidět ve 2D si čip i paměti udržují svojí stálou teplotu téměř bez ohledu na svoje takty. Ve 3D jsou rozdíly teplot také minimální. Ještě dodám, že v Silent modu (280/685) se teploty nijak výrazně nelišily.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Tabulka termoregulace. Nastavení otáček termoregulace bohužel nejde změnit přes dodávaný TriXX, ale můžete to snadno odčinit pomocí AtiTool nebo Ati Tray Tools.

Syntetické testy:

Ve všech těchto testech jsou výsledky body, které se samozřejmě liší podle jednotlivých verzí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Starší 3D mark 2001 SE je až příliš vázaný na výkon procesoru, proto příliš neodráží velké přetaktování.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pokračování 3D marku 2001 se vyznačuje testy nejen pro grafickou kartu, ale i testy procesoru a zvuku. Tentokrát je už znatelný rozdíl mezi nepřetaktovanou a přetaktovanou kartou (23% nárůst výkonu u přetaktované karty oproti původním hodnotám).

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nový 3D mark již ukazuje výkon graf. karty v plné síle. Přetaktování má velký vliv na výkon. Díky přetaktování jsme zvedli výsledné skóre o 27%!

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

PC mark 2005 je benchmark zaměřený na výkon celé sestavy, ale obsahuje i jednotlivé výsledky testů, takže s ním lze otestovat i grafickou kartu. Benchmark je odvozen z 3Dmarku 2005 a jsou k němu přidány testy na výkon v kanceláři (2D) a přehrávání videa.

Aplikační testy:

- dva testy, oba zaměřené na profesionální grafiku

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Cinebench 2003 je benchmarkem založeným na jádře 3D modelovacího balíku Cinema 4D od firmy Maxon. Jak je vidět vykreslovací jádro tohoto programu je spíše závislé na optimalizaci ovladačů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vykreslovací jádro známého grafického programu od Autodesku již projevuje známky zvedání výkonu při přetaktování, ale nejde o nic fantastického. Grafici si asi budou muset pro zvýšení výkonu ve Viewportu koupit grafické karty Ati FireGL, nVidia Quadro nebo 3Dlabs Wildcat.

Herní testy:

V těchto herních testech jsou výsledkem vždy průměrné FPS – frames per second = snímky za sekundu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Testování proběhlo pomocí HardwareOC Quake 4 benchmark v1.0 v demu Guru 3D. SMP podpora pro vícejaderné procesory a procesory s HyperThreadingem (podporují pouze procesory Intel) byla vypnutá. Benchmark probíhal v rozlišení 1280x1024, bez nastavených detailů. Quake 4 je hra založená na enginu DOOMa III (OpenGL, optimalizace spíše pro grafické karty firmy nVidia), který využívá opravdu velké množství technologií dnešních videoakcelerátorů, jako Stencil buffer apod. Přetaktování zde není zase tak důležité. Větší nárůst fps přineslo přetaktování pamětí, přetaktování jádra nemělo nijak velký vliv.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na hraní v nízkém rozlišení nepotřebujete nijak výkonnou grafickou kartu. Maximální počet snímků je limitován rychlostí procesoru.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Counter-strike patří mezi nejoblíbenější multiplayerové hry na světě. Jeho poslední verze běží na enginu Half-Life 2 (Direct 3D, optimalizace spíše pro grafické karty Ati) a využívá tedy jeho schopností (hlavně pixel shaderů). Kupodivu další přetaktování z Extreme výše již prakticky ztratilo smysl.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Tmavě zvýrazněné výsledky jsou výsledky s nastaveným šestinásobným Anti-Aliasingem a šestnáctinásobným Anizotropním filtrováním. Tady už se projevila prostupnost pamětí a přetaktovaná verze ostatní s přehledem porazila.

Porovnání s jinými graf. kartami:

Spotřeba

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V testu bohužel nebyla přítomna karta x800 Fireblade, ale graf. karta GTO Ultimate (heatpipe). K výsledné spotřebě je nutné přičíst chladič. Autor testu píše, že přetaktování spotřebu zvedlo zhruba o 10W bez zátěže, respektive cca o 20W v zátěži.

Přibalené příslušenství (bundle)

  • DVI na VGA konektor
  • 9-pinový mini-DIN konvertor na Kompozitní video
  • 9-pinový mini-DIN konvertor na Komponentní video
  • Kompozitní prodlužovaní kabel
  • S-Video prodlužovaní kabel
  • Uživatelský manuál
  • CD s drivery
  • Select DVD – máte možnost si vybrat 2 ze 4 her, které si poté můžete nechat

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

  • TriXX
  • CyberLink Power DVD 6.0
  • 10 hodinový poukaz na volné hraní hry Guild wars na oficiálním serveru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Krabici dostanete v hezké krabici s logem Hybrida a označení „Fireblade“ vpředu. Na krabici jsou 2 samolepky, znázorňující herní vybavení uvnitř, tzn. že se prodávají Fireblady i s jiným vybavením. A jak je zvykem, výrobce může prodávat graf. kartu s jiným softwarovým vybavením, aniž by Vás o tom informoval. Příkladem budiž poukaz na hraní Guild wars, o kterém si na stránkách výrobce nic nepřečtete. Rozhodně se jedná o příjemné překvapení od výrobce.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dodávaná kabeláž a logo firmy Sapphire, které si můžete nalepit na svoji skříň.

Závěr

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zápory této grafické karty v součtu téměř vyvažují její kladné vlastnosti, ale absence 2 DVI výstupů není nijak tragická, vždyť kdo z nás má doma 2 kvalitní DVI LCD panely? Hlučnost chladiče je nevýhodou pouze ve 3D, kde stejně většina uživatelů používá sluchátka nebo reproduktory, které bude chladič svojí hlučností velmi těžko převyšovat. Dvouslotové chlazení způsobí problémy asi jen u mikroATX desek, kde je ztráta PCI slotu nutným zlem. Opravdovým záporem je absence Shader modelu 3.0 a Viva.

Grafická karta x800 GTO ještě nedávno patřila k tomu nejlepšímu, co jste si mohli v mainstreamu koupit. Bohužel konkurence je neúnavná a ostatní karty Ati tuto kartu pomalu vytlačují. Její 3 hlavní konkurenti x1600XT, x800GTO2 a GeForce 6800GS jsou asi výhodnější koupí. Graf. karta x1600 nabízí nižší cenu, pokročilý Shader model 3.0, technologii AVIVO a “obecně“ vyšší výkon, neustále stoupající s novými verzemi Catalystů. Nevýhodou je 128-bitová paměťová sběrnice a 4 texturovací jednotky (x800 GTO jich má 12). 6800GS nabízí také SM 3.0 a většinou vyšší výkon, ovšem za vyšší cenu, protože levnější GS se špatně shánějí. x800GTO2 odlišují od GTO Fireblade jen 3 rozdíly: menší chladič (výhoda i nevýhoda, posuďte sami), 100% jistota odemčení všech pipelines a má externí napájení konektorem Molex.

Tak vzít nebo ne? Pokud toužíte po přetaktovávání a zároveň vám nevadí trochu větší hluk, tak je tato karta pro Vás. Pokud potřebujete kartu do kanceláře, tak se porozhlídněte jinde, např. x1600 či pasivně chlazená GTO Ultimate s heatpipe vykonají stejnou prácí tišeji.

Dodatek:

Loga, obrázky popisující jednotlivé technologie čipu a informace o grafických kartách na začátku recenze jsou z propagačních materiálů firmy Ati , Sapphire, nVidia nebo ze serveru DriverHeaven.net.

Fotografie, tabulky a grafy byly vytvořeny autorem recenze.

Spotřeba graf. karet je převzata ze serveru SH.

Screenshoty z her jsou z (BiA:RtH30; PoP:tWW; RBR; THU2).

Výsledky testů jsou autora recenze nebo ze serveru Guru3D.com.

Programy AtiTool a Ati Tray Tools jsou freeware a jsou volně ke stažení na stránkách svých programátorů.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (26)

Díky

Díky za jakýkoliv příspěvky, jen bych chtěl dodat, že fotky grafiky šli normálně zvětšit a ty poznámky u trixxu šli normálně přečíst, bohužel mi CZC nepřepsali odkazy a některý obrázky museli zmenšit a ještě více zkomprimovat. Jinak ještě obrázek Displacement map měl být samozřejmě pod Displacement map. Nechci si rozhodně stěžovat, sem rád, že to vůbec "otiskli". Jinak klidně jakýkoliv dotazy.

@P@pi: Kdo Ti s tím pomáhal :D nebo kde jsi vzal inspiraci?

@CarteroGS1: Nevim co myslíš, ale každopádně sleduju denně hardwarovej net, tzn. moje bookmarks sou plný stránek typu anandtech.com, hexus.net, tomshardware.com apod :). Jinak sem to dělal samozřejmě sám, občas sem si musel pomoct stránkama, ale to co sem opsal je tam uvedeno. Doma těžko budu měřit spotřebu a porovnávat výkon s 12 jinýma grafikama. No jinak jestli chceš vědět postup, tak sem si nejdřív udělal několik bodů, co tam budou, jako úvod, tabulka s ostatníma grafikama, výkon, přetaktování, příslušenství, závěr a pak sem dál nabaloval další věci :D. No měl sem ještě připravený srovnání ovladačů, ale nevešlo se :(. No každopádně sem testoval asi 7 ovladačů (origoš, NGO, Omega, Dzer0po1nt, WarCats, Extreme a další) a nejlíp dopadly WarCats 6.1.

@P@pi: A jak dlouho jsi na tom delal?

@JIRKA.FORMANEK: Opravdu nevim, ale docela dlouho, hlavně ty grafy a tabulky ve fireworks nějakou chvíli zabraly. Byl sem naštěstí týden nemocnej, tak sem vzal notebook a psal a kreslis a psal a kreslil ;)....

@P@pi: to je fakt,že se to dá stíhat když je na to klid,,,moc pěkný

@P@pi: oceňuji tvojí trpělivost, fakt dobrý

Ehm

no stacilo mi videt testovanou sestavu....zbytek sem radsi necet...EC zdroj...ee

@FR: Lol, to jako chceš hodnotit recenzi podle toho co mám za PC? Jako vim, že se říká, že EC je shit, ALE mě todle utáhne celou sestavu i přetaktovanou, takže nevidim problém, zatim nic neshořelo :). A to jako 200W grafika, 3.0GHz Penťák (až 100W) jenom tydle 2 maj 300W a šlape to jak hodinky...

@P@pi: no mozna je to tim co vsechno uz sem precet a jak mi kdo bastnil o EC...jakmile nekde vidim EC tak me chytne amok...uplne neskutecnej...nic proti...asi si to prectu cely...ale musim si zakryt to EC :))

@FR: JJ, chápu, mam tak kámoše, co měl 2*EC a oba oddělal, tak tě naprosto chápu :D. Je pravda, že mít nějakýho Fortrona nebo Enermax, tak je to lepší, jenže ty prachy.

@P@pi: nejsem tak bohatej abych moh kupovat levny veci :D no ja treba mam chiefteca...byl v case co sem koupil..a v pohode :)jinak jak to tak ctu...zacina se mi zmensovat moje nechut k ati..pekne udelany.. :)

@P@pi: me utahne 410W 3 disky . 6600GT ( agp ) a athlona xp 2600+@ 2300 MHz
utah to i 360W chieftec...350 W EC to nestihal...s tim to ani nenajelo do OS :D

@FR: Zajímavý mě to fakt utáhne. Jinak tadle grafika je fakt supr, jinak co se týče nVidia vs. Ati, tak sem spíš na straně nVidie. Seženeš na ní poměrně snadno neoficiální BIOSy, ladiče BIOSů a jě pro ně mnohem víc utilit. A co je ještě stupidní to je CCC (Catalyst control center) spustí se ti 3x a sebere asi 30MB ramek úplně zbytečně. Bohužel oficiální ovladače se s původním control panelem už nedělaj :(, ala je obsaženej v některejch neoficiálních. Tadle grafika za tu cenu dost Rulezz :).

@P@pi: ti poslu mensi vyber obrazku jestli chces teda :)

@FR: jj, určitě (buchtickysesodo@centrum.cz) :)

@P@pi: Ta grafika snad nema 200W:) To bych doma mit nechtel!

@JIRKA.FORMANEK: Jak je vidět podle toho testu na SW jo. Moc tomu osobně nevěřim, ale viděl sem třeba spotřebu 6800Ultra a tam psali okolo 230W, takže fakt ty grafiky dost žerou.

@P@pi: No podle mě a podle toho co vím dokáže 16x PCIe dodat 75w!!! Tak nevím jak tady kdo došel na těch 200w a pod. 200w berou možná tak dvě GF6800 v SLI. Uvažte že pokud má PCIe limit 75w a utáhne tuhle kartu s tím, že ještě můžete taktovat, tak je blbost aby papala to, co si myslí autor.Jinak právě to, že nemá přídavný napájení bych bral jako limit pro taktování.K tomu EC. Pokud se podíváte na netu, seženete opravení Fortrony 350w za 300-400,- To podle mě není moc. Sám jsem jel na EC a vyměnil jsem je za Fortrony. Nejen že ustojej většinu výkyvů v síti, ale nevíc se nemusím být, že mi takovej výkyv odpálí něco v pc, páč mají Fortrony pojistky na výstupu. Radši koupím zdroj za 3x vštší cenu než EC, než abych musel kupovat celý nový pc. Výrobce zroje vám totiž nedá peníze za pc, když vám ho odpálí zdroj. Max. vám vyreklamujou ten zdroj :)

@guzii: Opravuju svoje tvrzení, nejspíš se jednalo o spotřebu celého PC, buď sem to špatně pochopil nebo to bylo špatně napsáno. V každém případě se omlouvám. Spotřeba x800 by měla podle jiných (snad správných serverů být) mezi 50-90W, dolní hranice bez zátěže a v horní hranici až 65W. 90W uvádí na jiných serverch. Tato grafika opravdu nemůže mít bez Molex napájení více než 75W.To, že nemá externí napájení je určitě nevýhoda, ale jak je vidět stačí to i pro přetaktování.A vy věříte opraveným zdrojům víc než novým? To že EC nejsou dobrý zdroje asi bude pravda, bohužel jsem ho dostal se skříní a zatím sem byl lenivej to upgradovat. Jinak přemýšlim o novým zdroji, ale zatím nevim značku. Fortrony vypadají dobře, jak je to tam se zárukou při odpálení PC?

@P@pi: Jo,p@pi - šlo o spotřebu celýho PC při idle a load stavu - tu tabulku jsi viděl na www.svethardware.cz (x800gto - bomba v mainstreamu).PCI-E by při odběru samotné karty musela vyhořet...
Ale jinak solidní review - umírající král by to ale být nemusel: ty čtyři texturovací jednotky u x1600xt ji dost škrtí a výsledky testů v defaultním taktu jsou stejný nebo i horší než u GTO!

@random reader: No záleží na hře a na benchmarku, ale škoda, že má x800 starší shadery, jinak by IMO zůstala tou bombou :). Za tu spotřebu se omlouvam, opravdu sem to asi špatně pochopil.

@P@pi: Na shadery se vykašli - jedinou herdu do zad dostal X800GTO od GF 6800GS - ta má SM 3.0 i HDR a navíc je rychlá :(.Njn, co naděláš - i nVidia hodlá vydělávat :).
Pořád ale taktnutý Fireblade bohatě dostačuje, nepočítám-li nejnovější "framekillery" - vem si, jak dlouho hráli lidi na GF 4MX, který nepodporovaly ani DX 8, natož 9! Vypadalo to sice nic moc, skoro se to nehejbalo - ale stačilo:).

Off topic

kdyz o tom ted tak premyslim mohl bych nekde uverejnit svuj rozdelany case mod....ale je to trosku off topic

@FR: No pošli aspoň obrázky. Nějakej special typ chlazení (vodní, mrazák) nebo vzduchový? BTW mam dotaz :), čim udělam kruhovou díru do plechu, aniž bych si podřel bočnici :)? Co používáš ty?

@P@pi: no chladim ted vodou...zatim to mam par dni tak su z toho veselej jako maly decko z lizatka...bocnici sem delal primocarkou...tak ze sem si vrsek prelepil paskou pro nejakym papirem..nakreslil co chci rezat a vyriznul..chce to klidnou ruku..ale kamos slibil ze mi udela ted navrh v autocadu...takze to budu mit jednodussi..pruhledna bocnice na myho chiefteca se k nam nedovazi...jeste chci vychytat zdroj a udelal vlastni odpojitelny kabely....

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru