Po měsících spekulací jsme se konečně dočkali oficiálních informací. Společnost Nvidia na veletrhu Computex odhalila dva přírůstky mezi herní grafické karty řady GeForce RTX 30. Co od nich můžeme čekat a kdy se začnou prodávat?
Jak již naznačuje samotné pojmenování, grafiky GeForce RTX 3080 Ti a GeForce RTX 3070 Ti představují vylepšení loňských modelů pro náročné hráče. U obou přitom výrobce slibuje citelný nárůst výkonu.
Grafické karty Nvidia GeForce RTX 30
„Zatímco GPU předchozí generace zvládaly náročné tituly předchozí éry, současné hry jako Cyberpunk 2077 a Watch Dogs: Legion nastavují úroveň realismu mnohem výše. A s tím rostou nároky na výkon moderních grafických karet,“ prohlásil Jeff Fisher, seniorní viceprezident divize GeForce ve společnosti Nvidia.
Novinku RTX 3080 Ti srovnával například se stále velmi populárním modelem GTX 1080 Ti, proti němu nabízí třicítková edice dvojnásobný nárůst výkonu v tradiční rasterizaci a obrovský rozdíl při zapnutí ray tracingu i dalších přelomových herních technologií.
Představení karty GeForce RTX 3080 Ti
GeForce RTX 3070 Ti pak má být „pozoruhodným přírůstkem do své cenové kategorie“. Má totiž přinést až 1,5násobek výkonu oproti GeForce RTX 2070 SUPER a dvojnásobek proti GeForce GTX 1070 Ti vydané v roce 2017. Na reálné testy si ale budeme muset samozřejmě ještě počkat.
Obě novinky staví na výkonné architektuře Ampere a nabídnou všechny oblíbené funkce, kterými se chlubí i další karty ze série GeForce RTX 30 – jako ray tracing, AI poháněnou akceleraci Nvidia DLSS nebo Nvidia Reflex pro redukci latence. Streameři zase ocení Nvidia Broadcast a tvůrci obsahu větší grafickou paměť pro náročné kreativní aplikace.
Karty staví na architektuře Ampere
Ve znamení RTX her
Akce společnosti Nvidia na Computexu nebyla pouze o nových grafikách, ale také o hrách. „RTX nastavilo standard a díky ray tracingu i DLSS posouvá laťku kvality obrazu i výkonu na úroveň, která byla dosud nepředstavitelná. Vývojáři se snaží přinést co nejlepší zážitek ze hraní na PC a spoléhají na to, že jim to technologie Nvidia umožní,” konstatoval Matt Wuebbling, vice president globálního GeForce marketingu ve společnosti Nvidia.
Seznam herních sérií, enginů, vývojářů, vydavatelů i výrobců hardware a periferií využívajících technologie představené společností Nvidia je rozsáhlý. K dnešnímu dni podporuje ray tracing nebo DLSS přes 60 her a dalších 20 využívá Nvidia Reflex.
Na Computexu jsme se dozvěděli, že mezi tituly s podporou ray tracingu i DLSS přibývají například The Ascent, DOOM Eternal, DYING: 1983, Icarus, LEGO Builder’s Journey a The Persistence. Druhou jmenovanou technologií se nově pochlubí dnes již legendární Red Dead Redemption 2 nebo Rainbow Six Siege.
Sluší se připomenout, že DLSS zaznamenalo rychlý nástup také díky podpoře v Unreal Enginu, Unity Enginu i řadě proprietárních enginů. Technologie se tak dostala již do více než 50 her, mezi něž patří také populární tituly a série jako Battlefield, Call of Duty, Control, Crysis, Cyberpunk, Death Stranding, DOOM, Final Fantasy, Fortnite, Marvel Avengers, Metro, Minecraft, Monster Hunter, Outriders, Red Dead Redemption, Tom Clancy’s Rainbow Six, Tomb Raider, War Thunder, Watch Dogs nebo Wolfenstein.
Nvidia Reflex je sadou nástrojů k měření a optimalizaci latence systému v kompetitivních hrách. Díky tomu lze dosáhnout lepší odezvy PC na ovládání, a tedy rychlejšího zaměřování i přesnější střelby. Technologie se brzy podívá do CrossFire HD, Escape from Tarkov, Naraka: Bladepoint a War Thunder.
Pouhých 9 měsíců po svém uvedení podporuje Nvidia Reflex 12 z 15 nejhranějších kompetitivních stříleček. Nechybí mezi nimi Apex Legends, Call of Duty: Black Ops Cold War, Call of Duty: Warzone, Destiny 2, Enlisted, Fortnite, Overwatch, Rainbow Six Siege, Rust a Valorant.
Gameplay Doom Eternal na RTX 3080 Ti
Cílí i na tvůrce obsahu
Společnost Nvidia se přitom netajila tím, že s kartou GeForce RTX 3080 Ti cílí i na tvůrce obsahu. Tento model se totiž může chlubit výhodami platformy Nvidia Studio a 12 GB paměti GDDR6X. RTX dnes akceleruje nejrozšířenější aplikaci pro úpravu fotografií (Adobe Photoshop), editaci videa (Adobe Premiere Pro), online vysílání (OBS) i nejoblíbenější softwarová řešení pro 3D grafiku. Celkem je nyní v portfoliu přes 70 aplikací pro tvorbu obsahu s podporou RTX pro akceleraci ray tracigu, DLSS nebo AI funkcí.
Prodej novinek je naplánován do dvou vln. GeForce RTX 3080 Ti bude k dispozici od 3. června s doporučenými maloobchodními cenami od 32 000 Kč. RTX 3070 Ti přijde na trh o týden později – 10. června – s doporučenou cenovkou od 15 800 Kč.
Obě GPU nicméně bude možné zakoupit ve variantách od předních výrobců ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galax, GIGABYTE, Inno3D, MSI, Palit, PNY či Zotac. U nich se mohou prodejní ceny lišit.
Celá keynote společnosti Nvidia na Computexu (anglicky)